Winkelen zonder afspraak

Handhavers en duurder parkeren: winkels zijn klaar om weer open te gaan

21 april 2021 15:26 Aangepast: 21 april 2021 15:32
De Lijnbaan, een winkelstraat in het centrum van Rotterdam. Beeld © Hollandse Hoogte

Nog een week, dan kunnen we weer spontaan de stad in om te shoppen. Winkeliers zijn druk bezig alles klaar te maken om dat in goede banen te leiden. Dat gebeurt met handhavers, stewards en soms met duurdere parkeerplaatsen.

Opluchting was er bij ondernemers en brancheorganisaties, toen dinsdagavond duidelijk werd dat alle winkels vanaf 28 april weer 'gewoon' open mogen. Zonder een afspraak te hoeven maken, zonder een tijdsvak waarbinnen iemand zijn keuze moet maken.

Genoeg regels over

"Ondernemers hebben eerder al bewezen dat ze met hun protocollen veilig en verantwoord open kunnen", reageerde MKB Nederland. Ook het Vakcentrum, voor zelfstandige retailondernemers, is blij met deze stap. "Wij hebben steeds aangegeven dat winkels veilig open kunnen. Maatregelen worden goed nageleefd, zo leerden de eerdere ervaringen."

Ondanks die versoepeling zijn er nog genoeg regels over waar de niet-essentiële winkels zich nog wél aan moeten houden. In de winkel zelf gelden de standaard coronaregels: 1,5 meter afstand houden en een mondkapje op. Per verdieping mogen 2 klanten aanwezig zijn in de winkel; per 25 vierkante meter één klant, met een maximum van 50 klanten tegelijkertijd.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Winkelen zonder afspraak dankzij shoplicht

Daarnaast ligt er een plan voor winkelstraten en winkelgebieden, zegt Paul te Grotenhuis, woordvoerder van brancheorganisatie InRetail. "Dat is opgesteld in samenspraak met verschillende partijen, van brancheorganisaties tot het Veiligheidsberaad en de betrokken ministeries."

In goede banen leiden

In dit 'Afsprakenkader Naleving en Handhaving Verantwoord winkelen' is vastgelegd bij wie de verantwoordelijkheid ligt voor de handhaving van de coronaregels. Dat zijn in eerste instantie de ondernemers zelf, eventueel met behulp van particuliere beveiligers.

Winkels met een bezetting van 10 medewerkers of meer moeten een medewerker bij de ingang laten controleren of er niet te veel klanten binnenkomen. Hij of zij moet ook een eventuele wachtrij voor de winkel in goede banen leiden. Kleinere winkels kunnen bijvoorbeeld met een 'shoplicht' of een maximumaantal mandjes reguleren dat er niet te veel mensen binnen zijn.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Snakken naar winkelen is snakken naar het oude, zorgeloze leven'

Klanten tellen

Winkelketens als C&A en Action onderschrijven deze maatregelen. "Er staat standaard iemand bij de deur klanten te tellen", zegt een woordvoerder van C&A. 

Dat geldt ook voor de bijna 400 winkels van Action. "Op lokaal niveau is er afstemming met andere winkels, bijvoorbeeld in (overdekte) winkelcentra", voegt een woordvoerder toe. "We zorgen buiten voor duidelijke stoepmarkeringen met voldoende onderlinge afstand om rijvorming op een veilige manier te laten verlopen."

Supermarkten het voortouw

Per winkelgebied verschilt overigens wie precies het voortouw moet nemen bij handhaving van de regels. In een winkelcentrum als Hoog-Catharijne, met één vastgoedeigenaar, is die eigenaar de regievoerder. Winkels in het gebouw moeten weliswaar de maatregelen nemen, maar de regievoerder communiceert met de gemeente. Ook over conflicten.

In de binnensteden is juist de gemeente regievoerder, met name in drukke winkelstraten. Bij bouwmarkten en meubelcentra nemen de individuele bedrijven de regie voor hun rekening, het grootste bedrijf moet daarbij leidend zijn. Dat geldt ook voor kleine wijkwinkelcentra. Daar zullen het meestal de supermarkten zijn die het voortouw nemen.

Bekijk ook deze video: 'gewoon' open is natuurlijk leuker, maar ook click&collect was succesvol

'De winkel is leeg maar het is stervensdruk'.

Duurder parkeren in het weekeinde

Verder worden stewards ingezet, die moeten toezien op de drukte in de winkelstraten. Ze ondersteunen de boa's en letten op groepsgroottes en of bezoekers een mondkapje dragen. Volgens de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is het de bedoeling dat er straks ongeveer 1 steward per 25 winkelingangen actief is.

Met uitbaters van commerciële parkeergelegenheden zijn ook afspraken gemaakt. Zo komen er mogelijk goedkopere daluren op doordeweekse dagen, om bezoek te stimuleren. In het weekend wordt parkeren mogelijk duurder. Ook kunnen garages het aantal parkeerplekken op die drukkere dagen verkleinen, aldus de RND. Dit alles moet spreiding van het winkelbezoek bevorderen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Winkeliers klaar voor click & collect: 'Klant mist praatje in de winkel'

Toch te druk?

Mocht het ondanks de maatregelen toch te druk worden in de winkels, dan hebben ondernemers verschillende opties. Ze kunnen terugvallen op click&collect of winkelen op afspraak. Als grote drukte voorzien wordt, kunnen winkeliers er ook voor kiezen om - vrijwillig - niet open te gaan. Bij onvoorziene grote drukte kunnen winkeliers besluiten de toko dicht te gooien, al dan niet op verzoek van de gemeente. 

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van