Dure tickets vergoed

Vliegmaatschappij moet bij pilotenstaking ticket terugbetalen

23 maart 2021 14:06 Aangepast: 23 maart 2021 14:52
Reizigers wachten op Schiphol op hun vlucht. Beeld © Getty Images

Als je vlucht meer dan drie uur vertraagd is of niet doorgaat doordat de piloten staken, moet de luchtvaartmaatschappij je geld teruggeven. Luchtvaartmaatschappijen kunnen zich niet beroepen op overmacht, zo heeft het Europees Hof van Justitie besloten.

"Een staking die is georganiseerd door een vakbond van het personeel van een luchtvaartmaatschappij en bedoeld is een loonsverhoging af te dwingen, valt niet onder het concept van een 'buitengewone omstandigheid'", stelt de rechter.

Compensatie

"De luchtvaartmaatschappij wordt dan ook niet ontheven van haar verplichting om compensatie betalen voor annulering of langdurige vertraging met betrekking tot de betrokken vluchten", zo staat in de uitspraak.

De zaak was aangespannen door een passagier die op 29 april 2019 van Malmö naar Stockholm wilde vliegen. Maar omdat de uitspraak geldt voor de hele EU  kan hij ook gevolgen hebben voor stakingen bij andere luchtvaartmaatschappijen zoals KLM.

In 2020 oordeelde een Nederlandse rechter in een andere zaak die passagiers tegen SAS hadden aangespannen nog dat er vanwege een pilotenstaking geen vergoeding nodig was.

Schuld

De Europese rechter velde een oordeel over de weigering van de Scandinavische vliegmaatschappij SAS om tickets te vergoeden na een pilotenstaking voor een betere cao in 2019. SAS voerde aan dat de staking een 'uitzonderlijke omstandigheid'  was en dat zij er niets aan kon doen.

Dat is het hof niet met SAS eens. Stakingen horen nu eenmaal bij salarisonderhandelingen en zijn dus niet uitzonderlijk" Bovendien was het geen wilde staking, maar was de actie door de vakbeweging aangekondigd.

Dan kan een luchtvaartmaatschappij zich voorbereiden en de schade beperken, of alsnog snel een akkoord sluiten met de vakbonden, meent de rechter.

Duizenden vluchten

Door de meerdaagse staking in 2019 werden ruim 4000 vluchten geschrapt, waaronder reizen van en naar Schiphol. Al met al raakten zo’n 380.000 passagiers door de acties gedupeerd. 

Volgens een Europese Verordening moet een  luchtvaartmaatschappij bij een geannuleerde vlucht het volledige bedrag van het ticket binnen 7 dagen terugstorten. Je moet wel zelf een claim indienen, dit kan tot twee jaar na de vlucht.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

RTL Z / ANP

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van