Geluidadaptief

Herrie of niet, gemeenten willen meer bouwen rond Schiphol

20 maart 2021 14:23
Bouwvakkers aan het werk in Uithoorn, in de buurt van Schiphol. Beeld © ANP

Bouwen rond luchthaven Schiphol is vanwege de herrie van vliegverkeer een ingewikkelde opgave. Een van de oplossingen waar gemeenten hun hoop op hebben gevestigd is geluidadaptief bouwen. Wat houdt dat in, en hoe werkt het?

De komende jaren moeten er honderdduizenden nieuwe huizen gebouwd worden om de krapte op de woningmarkt enigszins op te lossen. 

In de regio rond Schiphol is de vraag naar huizen vanzelfsprekend ook hoog: naar verwachting zijn er de komende dertig jaar 325.000 nieuwe huizen nodig. Maar in de buurt van de luchthaven gelden strengere regels voor waar gebouwd mag worden dan in de rest van het land. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Afbraak woningbeleid zorgt nog jaren voor tekort aan huizen

In verband met de geluidsoverlast van landende en opstijgende vliegtuigen, moeten direct onder de vliegroutes zelfs woningen gesloopt worden. In een iets ruimere zone rond de luchthaven mogen geen nieuwe huizen gebouwd worden. 

En in een nog veel ruimere zone geldt de regel dat er maar 25 huizen per nieuwbouwproject gebouwd mogen worden. 

Die regel geldt ook in Rijsenhout, een dorp ingeklemd tussen Aalsmeer en snelweg A4. Richard Dijksma van projectontwikkelaar Timpaan zou er graag nieuwe woningen willen bouwen. Het liefst meer dan de toegestane 25. 

100 in plaats van 25 woningen

"Wij zijn hier eigenaar van een locatie van ongeveer 2,5 hectare, daar kun je 100 tot wel 150 woningen op realiseren", aldus Dijksma. Maar omdat de locatie vlak bij de aanvliegroute naar de Kaagbaan ligt, mogen er maar 25 huizen gebouwd worden. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Schiphol wil hinder verder beperken, maar niet minder vliegen

Dijksma heeft zijn hoop dus gevestigd op geluidadaptief bouwen. Daarbij wordt het huis op een bepaalde manier neergezet en gebouwd om geluidsoverlast te verminderen, legt Martijn Lugten uit. Hij is onderzoeker voor het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS). 

Dove gevel, schuine vlakken

Lugten onderzoekt hoe architectonische vondsten kunnen bijdragen aan minder geluidshinder. Dat kan al door een gebouw in een bepaalde positie neer te zetten, bijvoorbeeld met de blinde/dove gevel (de gevel zonder ramen en deuren) naar de geluidsbron. Een andere manier is om te werken met schuine vlakken, luifels of uitstekende delen van de gevel, uitkragingen genaamd. 

"Zodat je buiten kan zitten of een raam open kan zetten."

In combinatie met geluidsabsorberende materialen kun je er volgens Lugten voor zorgen dat het nog stiller wordt aan de kan van het huis, waar toch al de minste overlast is. "Zodat je buiten kan zitten of een raam open kan zetten."

Geluidsluwe kant

Erik Roelofsen van de Nederlandse Stichting Geluidshinder heeft er wel oren naar. "Ik denk dat het best wel zou kunnen werken. Je moet wel kijken of het werkt voor de gebruiker." 

Hij is benieuwd of bewoners echt hun raam kunnen openzetten of buiten zitten aan de geluidsluwe kant. "Als die aan de schaduwkant zit, ja, dan is het ook niet lekker om buiten te zitten", geeft hij als voorbeeld. "Mensen willen toch lekker in het zonnetje zitten."

"Kijk, je oren staan altijd aan en het geluid komt altijd binnen."

Een andere factor om op te letten bij geluidadaptief bouwen zijn de vliegroutes. "Als vliegtuigen gaan afwijken van de vliegpaden, dan kun je zomaar weer te veel geluid hebben", legt hij uit. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bestuurders en bouwers vrezen gevolgen geluidsregels: nieuwbouw in de knel

Stel dat er inderdaad geluidadaptief gebouwd gaat worden, dan is het van belang om de mensen die er gaan wonen goed te volgen, adviseert Roelofsen. "Je oren staan altijd aan en het geluid komt altijd binnen. Bij langdurige blootstelling kan je daar toch hinder van krijgen, ondanks dat je het zelf misschien niet helemaal merkt", zegt Roelofsen. 

Hoop op proef

Projectontwikkelaar Dijksma hoopt toestemming van de gemeente Haarlemmermeer te krijgen om in samenwerking met de TU Delft als proef honderd huizen te mogen bouwen, in plaats van de 25. "Het zou juist mooi zijn als we hier een impact kunnen maken, zo dicht bij Schiphol waardoor ondernemers ook beter kunnen blijven bestaan, in plaats van dat mensen wegtrekken uit Rijsenhout", zegt hij.

100.000 nieuwe huizen per jaar bouwen: iedereen wil het, maar zal het lukken?

Veel politieke partijen willen het: 100.000 nieuwe woningen per jaar bouwen in het komende decennium. Maar de werkelijkheid verschilt van het papier.
RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van