Levensmiddelen- en beautygigant Unilever past zijn reclamebeleid en een groot aantal verpakkingen aan. Het woord 'normaal' verdwijnt van honderden producten en het bedrijf gaat niet meer digitaal sleutelen aan de lichamen van modellen.
Dat heeft Unilever laten weten aan persbureau Reuters. Het gaat om een wereldwijde aanpassing. Wat het voor Nederlandse producten betekent, is op dit moment nog onduidelijk.

De afgelopen jaren ontstond meermaals ophef over reclames en producten van Unilever. Zo trok het bedrijf in 2017 een advertentie van het merk Dove terug. Daarin was te zien hoe een zwarte vrouw haar t-shirt uittrok, waarna een witte vrouw tevoorschijn kwam.
Ophef in verschillende landen
Dove maakte excuses voor de reclame, die als racistisch werd bestempeld. Ook werd in India een product hernoemd omdat de oude naam de indruk wekte dat een donkere huid minderwaardig is. In Zuid-Afrika werd een haarproduct uit de schappen gehaald na ophef over een advertentie.
Unilever komt met aanpassingen om meer inclusiviteit te tonen. Van meer dan 100 verpakkingen verdwijnt het woord 'normaal. Het gaat om producten die bepaalde haarsoorten of huidskleuren als niet normaal deden overkomen. Bij haarproducten wordt het bijvoorbeeld vervangen door 'grijs haar' en bij huidproducten door 'rehydraterend'. De producten worden in het komende jaar aangepast.

'Een eerste stap'
"We beseffen dat we door alleen 'normaal' te verwijderen, het probleem niet oplossen", zegt Unilever tegen Reuters. "Maar we geloven wel dat het een belangrijke stap is naar meer inclusieve beautyproducten."
Het bedrijf past niet alleen producten aan, ook de reclamestrategie gaat op de schop. Voortaan worden lichaamsvormen, -proporties en huidskleur niet meer digitaal aangepast, belooft het bedrijf.

Dagelijkse update
Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update.