Ook veel werk in coronatijd

Radboud stelt contracten op van wereldsterren: 'Wil wel met Jay-Z werken'

05 maart 2021 07:04 Aangepast: 05 maart 2021 16:32
Radboud Ribbert is advocaat intellectueel eigendom voor muziekartiesten. Beeld © Eigen foto/ANP

Zijn kantoor regelt de contracten van wereldsterren en beschermt zo de rechten van artiesten en hun muziek. Coronacrisis of niet, ook nu is er veel werk voor advocaat intellectueel eigendom Radboud Ribbert. "Voor ABBA of Jay-Z zou ik graag nog eens werken."

Ribbert werkt voor advocatenkantoor Greenberg Traurig. Vanuit Amsterdam werkt hij niet alleen voor Nederlandse sterren, maar ook grote namen. Wereldsterren, al mag hij vanwege zijn geheimhoudingsplicht geen namen noemen. 

Maar zijn bureau werkt niet voor de minsten. Op de site van EU IPO, het bureau voor intellectueel eigendom, zijn de namen van Katy Perry en Jennifer Lopez  terug te vinden als klanten van het kantoor.

Of het nu een miljoenenband is uit de Verenigde Staten of een beginnende popartiest uit het Verenigd Koninkrijk: Ribberts werk is in essentie hetzelfde. Het gaat om het beschermen van het creatieve werk van de artiest - en dat betekent niet alleen de muziek.

Radboud Ribbert Radboud Ribbert

"Het platencontract zelf is vaak al geregeld", zegt Ribbert. "Het gaat dan verder nog om de bescherming van de artiest als merk en alle contracten daar omheen. Over het beschermen van het auteursrecht en investeringen die een artiest wil doen." 

Ribbert ziet ze voorbijkomen: artiesten die iets te snel een contract tekenden bij hun maatschappij, zonder er een advocaat bij te halen. Te duur, vinden ze, of het zou niet goed staan naar de platenmaatschappij. Alles staat dan in het teken van snel een hit scoren, maar er komt meer bij kijken dan dat, stelt de advocaat.

Miniatuurvoorbeeld
Binnenkort een muziekaandeel erbij

Eigenaar Vivendi wil muziekgigant Universal naar Amsterdamse beurs brengen

Killing

"Een artiest wil graag verder, wil bekend worden, wil graag doorbreken. Dan nemen ze een eerste contract voor lief. Terwijl er vaak killing dingen in kunnen staan, waardoor ze tot in lengte van jaren aan hun platenmaatschappij vastzitten. Ik zie dat toch nog vaak gebeuren." 

Niet alleen in het buitenland, ook nog steeds in ons land. "Er zijn maatschappijen die een advocaat regelen voor de artiest, anderen juist weer niet. Dan heb je op korte termijn een hit, maar zit je later in de penarie." 

Miniatuurvoorbeeld
Muziekrechten Taylor Swift werden verkocht

Taylor Swift boos dat haar muziekrechten weer zijn verkocht

Ideaal moment

Want er valt genoeg te verdienen als artiest of áán jou, als artiest. Met de nummers, de optredens, maar ook met het merk van de artiest zelf of het logo (van de band). En natuurlijk met de rechten, als de hits door de artiest zelf geschreven zijn.

Artiesten als Neil Young en Bob Dylan cashten daar de afgelopen maanden al mee. De rechten van Taylor Swift werden achter haar rug om verkocht. Muzikanten verkochten een deel van de rechten op hun muziek of verkochten gelijk hun hele catalogus. Een trend die ook Ribbert ziet.

"Voor artiesten kan het echt een ideaal moment zijn om nu te verkopen. Op een liedje zit een auteursrecht tot 70 jaar na de dood van de maker. Dus een verkoop kan slim zijn, wanneer je boven de 60 bent, dan trek je dat 70 jaar naar voren."

Bekijk ook deze video: artiesten en beleggers cashen met auteursrechten

Zijn deze auteursrechten het nieuwe goud? Z zocht het uit.

Cashen met Europese bands

Amerikaanse artiesten cashen nu, maar in Europa lijken de artiesten er niet klaar voor. Of zijn er minder sterren op ons continent die waardevolle hits hebben? "We hebben hier juist veel grote namen! U2, Rolling Stones. Wat denk je van ABBA?"

Volgens de advocaat is die laatste band een schoolvoorbeeld van hoe je je muziek kan 'recyclen'. "Alleen maar lof voor die mensen. In feite hebben ze een catalogus van nog geen 30 bekende liedjes en dat hebben ze decennia weten te recyclen. In een film, in een musical. Telkens levert de exploitatie nieuwe inkomsten op."

Al is het volgens hem wel moeilijker om het werk van bovengenoemde Europese bands te verkopen. De bands hebben vele wereldhits, die veel geld waard zijn. Als een investeringsfonds al die rechten wil kopen, moet het waarschijnlijk honderden miljoenen op tafel leggen.

"De verkoop van de rechten van ABBA, U2 of The Rolling Stones brengen veel op en zullen de verkoop van de rechten van Bob Dylan overtreffen."

Het hele concept

Want de rechten op hits los van elkaar verkopen? Dat is volgens de advocaat niet slim. "Stel je voor dat je de masterrechten, de rechten op de opname van de liedjes, aan diverse partijen verkoopt en de rechten versnippert, dan heb je een probleem wanneer je een Greatest Hits album wilt uitbrengen. Je moet dan met alle eigenaren van deze opnamerechten afspraken maken."

Het is volgens Ribbert vergelijkbaar met het zoeken van een koper voor een landhuis. Geïnteresseerden zijn er wel, maar het is lastiger dan iemand vinden voor de koop van een normaal huis. "Maar zo’n verkoop zal de 300 miljoen euro die Bob Dylan kreeg zwaar overtreffen."

Voor ABBA zou de advocaat graag nog eens werken. Hij wordt enthousiast als hij het heeft over de Zweedse band. "Een ontzettend leuke portefeuille." Of voor Jay-Z. Artiesten, zo verklapt hij, die hij nog niet vertegenwoordigt. "Als je ziet hoe hij samen met zijn vrouw Beyoncé dat hele concept neerzet en er zakelijk mee omgaat, dat vind ik fantastisch om te zien."

Miniatuurvoorbeeld
Het zakenimperium van Jay Z

De exclusieve champagne van Jay Z: dit krijg je voor 850 euro

Het vliegtuig in

Voor hen zou hij graag in het vliegtuig stappen. Iets dat hij overigens ook voor andere wereldsterren doet, die we allemaal eens op de radio of op Spotify in de hitlijsten voorbij horen komen. Al kan hij dat vanwege corona nu even niet meer doen.

"Als het mogelijk is stap ik in het vliegtuig en ben ik weg. Helaas kan dat nu niet. Maar normaal gesproken zou ik dit jaar een paar keer in de Verenigde Staten geweest zijn."

Rustig is het echter niet. Ook al zijn er geen concerten, er is genoeg werk. Ribbert ziet artiesten massaal in de studio duiken. Albums opnemen. "Nieuw studiowerk brengt nieuwe opdrachten met zich mee. Daarvoor word ik ook geraadpleegd."

Miniatuurvoorbeeld
Concerten afgelast door corona

Gekochte kaarten concerten en festivals blijven langer geldig

Persoonlijk contact

Al ziet hij die bekende zangeres of dat populaire bandlid momenteel dus niet meer in het echt. Iets dat de advocaat mist, net als naar concerten gaan en backstage zijn en klanten in het echt zien. "Dat kan dan zijn tijdens een tournee of hier in Nederland tijdens bijvoorbeeld Vrienden van Amstel. Superleuk om daar rond te lopen en mensen tegen te komen voor wie je werkt."

Iets dat hij ook wel weet zonder het persoonlijke contact, benadrukt hij. Het is meer dan alleen het opstellen van een contract. "Je bent altijd bezig met creatieve uitingen in mijn vak. Muziekuitingen, je hoort het terug op de radio. Reclame-uitingen, dan zie je het terug in een abri of supermarkt. Dat maakt mijn werk zo leuk."

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van