Toestel weer goedgekeurd

Ramptoestel Boeing 737 MAX mag weer vliegen in EU

27 januari 2021 13:18 Aangepast: 27 januari 2021 13:20
Een 737 MAX van Corendon bij de fabriek van Boeing in de Verenigde Staten, november 2020. Beeld © AFP

Er mag weer gevlogen worden met de Boeing 737 MAX in het Europese luchtruim. De toestellen van dit type stonden bijna twee jaar aan de grond, nadat in korte tijd na elkaar twee 737 MAX' crashten. Volgens de Europese toezichthouder is het toestel nu weer veilig om te gebruiken.

"We hebben een belangrijke mijlpaal op een lange weg gehaald", verwoordt Patrick Ky, directeur van de Luchtvaartautoriteit van de Europese Unie (EASA), het besluit. "We hebben een uitgebreide analyse gedaan en geconcludeerd dat de 737 MAX weer veilig in gebruik genomen kan worden."

Door crashes met 737 MAX-toestellen in Indonesië en Ethiopië kwamen in totaal 346 mensen om het leven. Na het tweede ongeluk, in maart 2019, werden vluchten met het toestel wereldwijd verboden. Tot de ramp was het toestel een van Boeings best verkopende types.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

GOL gaat als eerste weer met ramptoestel Boeing 737 MAX vliegen

Software-update

Later bleek dat de rampen werden veroorzaakt door een falend veiligheidssysteem, dat de neus van de vliegtuigen telkens naar beneden drukte. Fabrikant Boeing heeft aanpassingen aan het toestel gedaan, zoals onder meer een update voor de software en de elektrische systemen. 

Piloten die met het toestel vliegen hebben daarnaast een extra training moeten doen. Dat was een eis van de EASA om te zorgen dat de piloten voorbereid zijn om te vliegen met het vernieuwde toestel en dus kunnen handelen als er iets voorvalt tijdens de vlucht. De EASA blijft het toestel nog wel extra in de gaten houden, aldus Ky.

De Verenigde Staten en Brazilië schrapten het vliegverbod in november vorig jaar. In Canada mogen de toestellen vanaf vorige week weer vliegen. De EASA had in november al gezegd de Europese toelating 'vanaf midden januari' te verwachten.

Coronacrisis

Wanneer er echt weer met het toestel gevlogen zal worden in het Europese luchtruim is overigens nog maar de vraag. Luchtvaartmaatschappijen moeten zorgen dat hun piloten de verplichte training hebben gedaan, dat de software de vereiste update heeft en dat er een vlucht zonder passagiers is gedaan. Dat proces wordt in de gaten gehouden door de nationale toezichthouders, die vervolgens hun goedkeuring moeten geven. 

Omdat de luchtvaart verder zwaar te lijden heeft van de coronacrisis, kan het nog wel even duren voor er weer met de 737 MAX gevlogen wordt, verwacht de EASA.

In Nederland heeft alleen Tui 737 MAX-toestellen in hun vloot. Corendon had ook twee exemplaren besteld, maar heeft die nog niet kunnen gebruiken vanwege het vliegverbod. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ontluisterend beeld mails Boeing-personeel: 'Dit vliegtuig is belachelijk'

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van