Hinder beperken

Advies: vliegveld Limburg moet zich richten op vracht

27 januari 2021 00:04 Aangepast: 27 januari 2021 09:19
Een vliegtuig dat gaat landen op Maastricht Aachen Airport boven Geverik. Beeld © ANP / Marcel van den Bergh

Het zieltogende Maastricht Aachen Airport (MAA) moet zich richten op vracht. Passagiers spelen in de toekomst hooguit een bijrol. En om te mogen groeien, moet de geluidsoverlast omlaag.

Dat is volgens CDA-prominent Pieter van Geel de breedst gedragen visie op de toekomst van het vliegveld. Op verzoek van het provinciebestuur heeft Van Geel onderzocht wat er het beste met het vliegveld kan gebeuren.

Toekomst

De provincie moet dit jaar een besluit nemen over de toekomst van het vliegveld. Sinds 2019 is het zowel eigenaar als exploitant van MAA. Over de toekomst wordt al jaren fel gediscussieerd door voor- en tegenstanders in Zuid-Limburg. 

Behalve overlast voor omwonenden zorgt het vliegveld ook voor een kostenpost voor de provincie, van zo'n 4 miljoen euro per jaar. In de afgelopen zes jaar heeft de provincie zo'n 60 miljoen euro belastinggeld in het vliegveld gestoken, meldde de Volkskrant vorige week

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Provincie Limburg koopt Maastricht Aachen Airport voor 1 euro

Voor het onderzoek zijn zowel voor- als tegenstanders van het vliegveld geraadpleegd. Dat zorgt ervoor dat twee mogelijke toekomstscenario's direct van tafel zijn gehaald, omdat het ene kamp het nooit eens zou zijn met de droomoplossing van het andere kamp. En dus gaat het vliegveld niet dicht, maar zal ook niet ongebreideld kunnen groeien. 

Groei of niet

Dat wil niet zeggen dat groei uit den boze is. Net als voor Schiphol nu al geldt, predikt Van Geel het adagium 'groei moet verdiend worden'. Als de hinder voor omwonenden wordt verminderd, dan is er volgens de partijen die hij sprak best ruimte voor groei.

"Groei moet verdiend worden."

Voor groei is er wel vraag nodig, van bedrijven die denken (meer) te zullen gaan vliegen op MAA. Of die vraag er is, is alleen heel erg lastig te zeggen, erkent Van Geel. Vrachtvervoer per vliegtuig kan scherp op en neer schieten, dat blijkt ook tijdens de coronacrisis. Bovendien is de concurrentie in de regio fel, met het vliegveld van onder meer Luik in de buurt. 

Meer ruimte voor vracht

De Limburgers zouden daarom de ruimte moeten krijgen om bedrijven te verleiden om vanaf MAA vracht te vervoeren. Een belangrijke voorwaarde daarvoor is het verlengen van de start- en landingsbaan naar 2.750 meter. 

Vliegveld Maastricht Aachen Airport. Vliegveld Maastricht Aachen Airport.

Dat zou in 2030 dan tussen de 200.000 en 290.000 ton vracht moeten opleveren. In 2019 werd 111.000 ton vracht afgehandeld, ongeveer 7 procent van de 1,57 miljoen ton aan vracht die Schiphol in dat jaar verstouwde.

Ook nog passagiers

Behalve vracht houdt het advies ook de mogelijkheid van meer passagiersvluchten open, ondanks de onzekerheden die daarmee samenhangen. In de afgelopen jaren startten chartermaatschappijen als Ryanair, Corendon, Vueling en Wizz Air met vliegen van en naar Zuid-Limburg, maar inmiddels kun je alleen met de eerste twee bedrijven nog via MAA op weg naar je strandvakantie of citytrip. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Luchthaven Maastricht wil binnen een paar jaar 2,5 keer zoveel passagiers

In 2019 was de ambitie om in 2025 700.000 vervoerde passagiers per jaar te halen, in Van Geels advies zijn het er maximaal 750.000 in 2030. In 2019 vlogen 434.000 personen via MAA, een fractie van de 71,7 miljoen passagiers op Schiphol dat jaar. 

Minder hinder

Om überhaupt te mogen groeien, moet de hinder voor omwonenden omlaag. Op dit moment hebben zo'n 5600 omwonenden 'ernstige hinder'. Dat aantal moet in 2030 met 6 procent zijn gedaald tot 5250.

Dat kan volgens Van Geel onder meer bereikt worden door schonere en stillere toestellen en een vluchtverbod tussen 23 en 7 uur. Voor veel toestellen waar vracht mee vervoerd wordt, zijn overigens geen vervangende types beschikbaar, blijkt uit een aanvullend onderzoek van het bureau To70 dat bij Van Geels advies is gevoegd. 

Het advies van Van Geel zal door Gedeputeerde Staten, het dagelijks bestuur van de provincie, aan de volksvertegenwoordigers in de Provinciale Staten worden voorgelegd. Daar moet uiteindelijk dit jaar een besluit genomen worden over de toekomst van het vliegveld. 

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van