KLM-personeel is bang dat de luchtvaartmaatschappij gaat omvallen, nu een groot deel van de vluchten wegvalt. 50 tot 60 procent van de vluchten vervalt, schat vakbond De Unie. "Dit is het faillissement van KLM."
KLM stopt vrijdag met alle verre routes door de strengere reisregels van het kabinet die vandaag zijn aangekondigd. De luchtvaartmaatschappij houdt de vliegtuigen aan de grond omdat reizigers in het buitenland die naar Nederland willen, verplicht een coronasneltest moeten laten doen. Besmette werknemers zouden dan niet terug naar huis kunnen vliegen.
"Vanuit goed werkgeverschap laten wij nooit crew achter in het buitenland", stelt KLM.
Reizigers naar de concurrent
De Unie heeft daar begrip voor, zegt voorzitter Reinier Castelein. "Het gaat om bestemmingen als Nairobi en Abu Dhabi. Daar kun je een 30-jarige stewardess die de taal niet spreekt niet alleen achterlaten. En bij een nog strengere lockdown kom je misschien weken niet terug."
Den Haag had beter moeten luisteren naar de lobby van KLM om een uitzondering op de sneltest voor personeel en zelfs reizigers kwam. Die lobby is er volgens Castelein wel geweest.
"Er vervallen per week 273 intercontinentale vluchten en ongeveer 20 procent van de Europese vluchten kan niet meer gaan. Als de avondvlucht niet gaat, kan namelijk ook de ochtendvlucht niet terug. Ook zullen passagiers uitwijken naar concurrenten in buurlanden, die minder restricties hanteren."
KLM-topman Elbers spreekt volgens insiders morgenmiddag het personeel toe, waarbij hij meer bekend maakt over de gevolgen.

Tranen
De Unie vertegenwoordigt naar eigen zeggen ongeveer 2300 van de 13.000 grondmedewerkers. "Maar ik krijg ook veel telefoontjes van bezorgde en zelfs huilende stewardessen en piloten", zegt Castelein, die eerder purser was. "Er is paniek."
De bezorgde personeelsleden zijn bang hun baan te verliezen. Nederland is volgens Castelein het enige land dat verplichte sneltesten voorafgaand een vlucht verplicht stelt. "De overheid draait zo de hele sector de nek om."
KLM heeft zelf nog niet berekend hoeveel vluchten vervallen. De andere vakbonden waren niet direct bereikbaar voor een reactie.