Logistiek

Nog geen problemen in Nederlandse havens bij transport naar Verenigd Koninkrijk

04 januari 2021 17:43 Aangepast: 04 januari 2021 18:06
Een vrachtwagen in de haven van Hoek van Holland Beeld © ANP Foto

Nederlandse bedrijven lijken goed voorbereid te zijn op de brexit. Op wat kleine administratieve problemen na zijn er geen problemen in de ferryhavens. De parkeerplaatsen waar vrachtwagenchauffeurs die de boel niet op orde hebben, heen worden gestuurd zijn nagenoeg leeg. Maar er wordt ook nog niet veel gehandeld met de Britten.

Omdat 1 januari op een vrijdag viel en het daarna weekend was, was vandaag de eerste echte testdag voor logistiek dienstverleners en de Douane.

"Er zijn wat kleine hick-ups maar die zijn allemaal makkelijk op te vangen", stelt een woordvoerder van de Douane. "Het was vandaag heel erg rustig. Er is voor 1 januari al veel lading naar het Verenigd Koninkrijk gedaan." Ook ging er vandaag weinig lading van de Britten naar Nederland. "Mogelijk komt dat ook door het negatieve reisadvies."

Digitale administratie

Nu het Verenigd Koninkrijk geen lid meer is, van de EU, moeten vrachtwagenchauffeurs extra papieren laten zien als ze de ferry in Hoek van Holland of IJmuiden oprijden. Die administratie gaat digitaal, alle lading moet vooraf aangemeld zijn bij het digitale systeem van Portbase.

"Het vrachtaanbod was vanochtend aan de schrale kant, maar in de loop van de dag kwamen er wat meer vrachtwagens in de havens", weet Godfried Smit, beleidsadviseur bij Evofenedex, de branchevereniging voor logistiek bedrijven.

Dat het zo rustig was heeft voordelen. "De servicebereidheid bij het ferrypersoneel was ongekend hoog. Normaal is de doorlooptijd van het vrachtverkeer veel hoger."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Brexit: problemen in de havens verwacht

Kleine foutjes

De trucks stonden nu langer stil. "Er was nu veel aandacht voor het papierwerk van de verschillende chauffeurs. Bij drukte worden truckers die de papieren niet op orde hebben, direct teruggestuurd om files te voorkomen. Maar nu werden kleine foutjes ter plekke verholpen."

Het gaat dan bijvoorbeeld om kruisjes in het formulier, een kenteken dat niet of op de verkeerde plek was ingevuld of een factuur die niet getekend was, aldus Smit.

"Een enkeling zat helemaal zonder documentatie, die vrachtwagens zijn wel naar de parkeerplaats gestuurd."

Pas over een paar weken, als de voorraden in het Verenigd Koninkrijk beginnen te slinken, verwachten de Douane en Evofenedex meer problemen. "Dat krijg je ook een bedrijf dat incidenteel lading vervoert aan de poort. Vandaag ging het met name om versproducten of spoedjes."

Groente en fruit

Exporteurs van groente en fruit proberen waar ze kunnen de oversteek bij de Franse haven Calais zoveel als mogelijk te vermijden. Dit vanwege mogelijke extra drukte en vertragingen als gevolg van de nieuwe douaneregels die per 1 januari gelden door het Britse vertrek uit de interne Europese markt.

Daco Sol van belangenbehartiger GroentenFruit Huis merkt dat veel leden de oversteek naar het Verenigd Koninkrijk momenteel zoveel mogelijk met de veerboten vanuit Nederland willen maken. Ze willen het risico op vertragingen voorkomen. Dan is een oversteek zo dicht mogelijk bij huis volgens hem het meest overzichtelijk.

De eerste oversteken in het nieuwe jaar zijn volgens Sol zonder al te grote problemen verlopen voor groente en fruit. Het meeste werk wat betreft de nieuwe regels zit hem volgens Sol in de formaliteiten vooraf. Dan gaat het niet alleen om het invullen van de douaneformulieren, maar ook om het voldoen aan de nieuwe regels omtrent kwaliteit.

"Aangezien er meer regels gaan gelden met betrekking tot plantgezondheid per 1 april vraagt dit onderwerp blijvend veel aandacht. Nieuwe keuringsprocessen zijn nodig om de grote exportvolumes in de loop van dit jaar goed te kunnen faciliteren", aldus Sol.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van