Coronasteun

Moederbedrijf Selfridges schiet De Bijenkorf te hulp met 44 miljoen

07 december 2020 15:24
De Bijenkorf in Den Haag Beeld © ANP

Om de coronacrisis te overleven heeft De Bijenkorf een financieel steuntje in de rug gekregen van het Britse moederbedrijf Selfridges. De Nederlandse warenhuisketen kan 44 miljoen extra lenen van haar moeder, als dat nodig is.

Dat blijkt uit het meest recente jaarverslag dat De Bijenkorf heeft gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel (KvK). Daarin staan niet alleen dat de omzet vorig boekjaar (tot 1 februari) met 7,5 procent steeg tot ruim 500 miljoen euro. Ook gaat het in op de gevolgen van de coronacrisis voor het warenhuis.

Mes in de kosten

In de eerste periode van de coronacrisis sloten de zeven winkels van De Bijenkorf zes weken hun deuren, tot eind april. Volgens het winkelbedrijf werd het omzetverlies gedeeltelijk gecompenseerd door 'bemoedigende resultaten' van zijn webwinkel.

Ook blijkt De Bijenkorf overheidssteun te hebben aangevraagd en gekregen, in de vorm van NOW-loonsubsidies en uitstel van betaling van belastingen. Verder zette het warenhuis het mes in de kosten. In augustus kondigde de onderneming in dat kader aan 225 van de 2650 banen te schrappen.

Kredietlijn 44 miljoen

Maar ondanks de maatregelen blijft er volgens De Bijenkorf 'onzekerheid' over de resultaten in het lopende boekjaar bestaan. "Gezien de situatie met Covid-19 verwachten wij een uitdagend jaar voor onze prestaties. Wij hebben een aanvullende kredietlijn van 44 miljoen euro van Selfridges veilig weten te stellen, die we kunnen aanspreken als dat nodig is."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Coronacrisis zorgt voor banenverlies bij De Bijenkorf

De Bijenkorf werd opgericht in 1870, en was met onder meer V&D en Hema jarenlang onderdeel van detailhandelsgigant Vendex KBB. Dat werd in 2004 van de beurs gehaald door investeerders, die de hele boel opsplitsten en doorverkochten. Zo kwam De Bijenkorf in 2011 in handen van het Britse warenhuis Selfridges, van de Brits-Canadese miljardairsfamilie Weston.

Rijke klanten

Onder de nieuwe eigenaren richtte De Bijenkorf zich volledig op het hoogste marktsegment, met een zogenoemd 'premium experience concept'. Vijf van de twaalf winkels sloten de deuren, en de overgebleven vestigingen in de Randstad, Eindhoven en Maastricht richten zich op rijke klanten, waaronder toeristen uit landen als China, Rusland en het Midden-Oosten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

De Westons: de familie achter Primark én de Bijenkorf

Hoewel die als gevolg van de coronacrisis al maandenlang wegblijven, heeft De Bijenkorf volgens het verslag de koers niet gewijzigd. "De onderneming zet zijn premium experience strategie voort."

In augustus zei directeur Giovanni Colauto ook dat hij extra inzette op de webwinkel en kostenbesparingen, maar 'geen reden zag om de lange termijn strategie te wijzigen.'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van