Waarschuwing transporteurs

Lege schappen dreigen door minder containerschepen op zee

04 december 2020 14:52 Aangepast: 05 december 2020 11:13
Containerrederijen zetten nog te weinig schepen in en dat leidt mogelijk tot hogere prijzen. Beeld © ANP HH / Peter Hilz

Er varen te weinig schepen rond om alle bestelde goederen vanuit Azië naar Nederland te transporteren. Daarvoor waarschuwt brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland. Dat kan ertoe leiden dat producten in winkels lastig te krijgen zijn of duurder zullen worden.

Veel producten die bij ons in de winkel liggen worden in Azië gemaakt. Die komen meestal per containerschip naar de haven van Rotterdam.

Eerder dit jaar werd er door corona minder verscheept, door een lagere vraag en doordat de productie in China door de coronacrisis hard werd geraakt. Rederijen lieten daarom minder containerschepen varen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Chinese economie is coronadip alweer te boven

Capaciteit blijft achter

Inmiddels stijgt de vraag bij ons weer en is de productie in China weer op gang gekomen. Daardoor is vraag naar containervervoer nagenoeg weer op het niveau van vorig jaar, maar rederijen hebben hun capaciteit daar nog niet op aangepast, aldus Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Sommige rederijen voeren eerder drie keer in de week van het Chinese Shanghai naar Rotterdam en nu nog maar twee keer, zegt Roderick de la Houssaye, voorzitter van Fenex. Dat is de Nederlandse organisatie voor expeditie en logistiek. Fenex valt onder Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Niet vier dagen, maar drie weken

Door het tekort aan containers en containerschepen duurt het niet vier dagen, maar drie tot vier weken voor je plek op een containerschip hebt gevonden, aldus De la Houssaye.

Hij is zelf directeur en eigenaar van Nedcargo, een bedrijf dat goederen importeert uit onder meer het Verre Oosten. "Je bent nu al aan het boeken voor januari, voorheen zou je voor transport voor volgende week bezig zijn, en dan ook nog drie keuzes hebben. Nu moet je vijf rederijen afbellen en hopen dat er ergens plek is", aldus De La Houssaye.

Als gevolg van de schaarse capaciteit zijn de prijzen voor vervoer ook nog eens gestegen. Die zijn nu het vier- of vijfvoudige van vorig jaar, zegt hij.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Coronadip? Ondernemers in de industrie zien het iets zonniger in

'Producten duurder, of niet in de winkel'

"Er is zeker een risico dat producten door die hogere kosten niet in de winkels zullen komen te liggen", denkt De la Houssaye. "Ga er maar vanuit dat het transport van laagwaardige goederen van het Verre Oosten naar Europa nu even 'on hold' komt te staan", zegt hij.

Die producten kunnen dan misschien over twee maanden worden vervoerd.

Hogere prijzen

Soms zullen importeurs hogere prijzen moeten betalen en dat zal mogelijk ook leiden tot hogere prijzen in de winkel, denkt De la Houssaye. Hij denkt ook dat bedrijven naar alternatieven in Europa gaan zoeken nu de kosten voor vervoer per container zo zijn gestegen. Zelf is hij met zijn bedrijf veel tijd kwijt aan overleggen met klanten over prijsverhogingen, waar zij akkoord voor moeten geven.

Of dit ook leidt tot prijsverhogingen bij grote Nederlandse ketens als Hema, Action, en Leen Bakker is onduidelijk. De bedrijven reageerden niet direct op vragen van RTL Z. Zeeman kwam als enige wel snel met een reactie. Het kost meer tijd om producten uit het Verre Oosten naar Europa te halen, bevestigt woordvoerster Caroline van Turennout. De prijzen in de winkels zullen echter niet worden verhoogd, zegt zij.

Nu is het nog niet zo dat producten niet of later in de winkel liggen, dat zal wel in de eerste weken van 2021 het geval zijn, aldus Van Turennout. Ze verwacht vooral 'veel gedoe', omdat een keten producten op een bepaald moment in de winkel wil hebben liggen. Lege schappen verwacht Van Turennout echter niet, er is nog voldoende voorraad van andere producten. Ze denkt dat de leveringsproblemen tot Chinees nieuwsjaar zullen duren.

Een woordvoerder van Blokker zegt dat de beschikbaarheid van containerschepen op de route van het Verre Oosten naar Azië inderdaad kleiner is en dat dit tot vertraging leidt. In de winkels zorgt dat echter niet voor problemen, zegt hij. De prijzen die Blokker moet betalen voor transport stijgen 'absoluut', maar of dat ook tot hogere prijzen voor consumenten zullen leiden, daar is nu "nog geen zinnig woord over te zeggen". "Als het enigszins in onze macht ligt, dan willen we dat voorkomen."

"Ongeveer de helft van onze artikelen komt uit Azië, maar we hebben in verhouding grote voorraden, dus we verwachten op korte termijn geen problemen", zegt woordvoerder Frank van Rutten van Action.

Hij zegt deze ontwikkeling al enige tijd te zien. "Voor heel veel partijen is dit echt een uitdaging en we zijn momenteel in gesprek met leveranciers om te kijken welke impact dit heeft."

'Tekort blijft nog wel even'

Het tekort aan capaciteit zal de komende maanden niet worden weggewerkt, vreest De la Houssaye. In februari is het Chinees nieuwjaar en in de weken daarna ligt een deel van China stil, zegt hij. In de periode ervoor is er dus extra vraag, 'dat gaat nu een bloedbad worden'.

Volgens De la Houssaye zijn er nu twee weken nodig om het tekort weg te varen. Tijdens Chinees nieuwjaar en daarna zetten rederijen vaak minder schepen in, maar daar zien veel nu vanaf, zegt hij. Toch denkt De La Houssaye dat het hen niet zal lukken om het tekort dan weg te werken.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van