Museumblockbuster in Groningen

The Stones in het Groninger Museum: 'Mick Jagger wil niet dat het er te gelikt uitziet'

20 november 2020 06:13
Tentoonstelling over The Rolling Stones nu in Groninger Museum. Beeld © Rolling Stones Archives

In het Groninger Museum opent vandaag een tentoonstelling over de beroemdste rockband ter wereld. The Rolling Stones – Unzipped is een grote publiekstrekker, alleen mag het publiek er nog maar mondjesmaat in. Toch was afblazen was geen optie. "Juist nu wil je wat te bieden hebben."

Wegens het coronavirus is de tentoonstelling The Rolling Stones – Unzipped groter dan oorspronkelijk gepland. "Er is niet meer te zien, maar we hebben het wel verdeeld over een extra verdieping", vertelt Andreas Blühm, directeur van het Groninger Museum, aan RTL Z.

Meer ruimte dus om rond te kijken bij de kostuums van The Stones, om te luisteren naar concertopnames en om de sfeer op te snuiven in de reconstructie van de studio, waar originele instrumenten van de bandleden opgesteld staan. Blühm: "Alsof ze net even weg zijn gegaan om een sigaretje te roken."

Kostuums van The Rolling Stones. Kostuums van The Rolling Stones.
"Mick Jagger bewaakt het imago van The Stones. Keith Richards interesseert het waarschijnlijk geen bal."

Je kunt niet rondom elke grote band een interessante tentoonstelling maken, maar The Rolling Stones lenen zich er heel goed voor, aldus Blühm. "Het is een tijdsbeeld van vijftig jaar popcultuur. Juist dat maakt het voor mij bijzonder."

Ooit shockerend, nu museumwaardig

Dat gaat verder dan alleen de band. "Als je zo groot bent en al vijftig jaar meedoet, heb je ook veel contact met kunstenaars gehad. Allemaal mensen die met hen samenwerkten." Denk aan fotografen, vormgevers, stage designers en modeontwerpers zoals Alexander McQueen en Gianni Versace.

Jagger schijnt het zelf heel komisch te vinden dat ze als band ooit als shockerend werden ervaren, maar nu museumwaardig zijn geworden. De 77-jarige frontman van The Stones is nauw betrokken bij de tentoonstelling die in een iets andere opstelling al in 2016 in Londen opende en daarna ook in Amerika en Australië te zien was.

The Stones bij de opening van de tentoonstelling in London in 2016. The Stones bij de opening van de tentoonstelling in London in 2016.

Nederlands tintje

Inmiddels is de tentoonstelling, die wordt beheerd door de band, hier en daar wat aangepast en opgefrist. Groningen is de eerste stop van die tweede tour en speciaal voor de gelegenheid zijn ook beelden van het beruchte Kurhausconcert uit 1964 te zien, waar de politie al na tien minuten de show moest stopzetten. "We hebben gevraagd of we wat Nederlandse elementen mochten toevoegen. Dat vonden ze leuk", vertelt Blühm.

Het contact met de band verloopt via het management, maar de lijntjes zijn kort. "Het is niet zo dat ik tijdens het organiseren en voorbereiden Jagger zelf aan de telefoon heb gehad, maar onze vragen en suggesties komen bij hem terecht en hij denkt ook echt mee."

The Rolling Stones gaan bewust om met hun imago en bewaken ook hun merk. "Zeker Mick Jagger. Die is zich zeer bewust van de betekenis. Keith Richards interesseert het waarschijnlijk geen bal", zegt Blühm lachend.

Chaos tijdens het Rolling Stones concert in het Kurhaus, in 1964. Chaos tijdens het Rolling Stones concert in het Kurhaus, in 1964.

Maar als de band zo betrokken en zelfbewust is, is The Rolling Stones – Unzipped dan niet gewoon een slim stukje marketing? "Ik vind niet dat de tentoonstelling uitstraalt:  'Oh, wat zijn wij geweldig.' Het is vooral een reis door de tijd." Maar het is daarnaast ook een eerbetoon. "Dat is elke tentoonstelling. Je maakt geen tentoonstelling van iets dat niks waard is."

Smerige woning

Het was Mick Jagger zelf die wilde voorkomen dat het er te gelikt uitzag. Zo maakt een reconstructie van de eerste woning van The Stones deel uit van de tentoonstelling. "Puinhoop is een understatement. Een smerige woning van gasten nooit de afwas doen. Heel grappig. Daarmee laten ze ook zien waar ze vandaan komen."

Reconstructie van de eerste woning van The Stones. Reconstructie van de eerste woning van The Stones.

Een grote tentoonstelling als deze openen is altijd al een enorme klus, maar in coronatijden komt er nog veel meer bij kijken. Dat is ook af te lezen aan het prijskaartje: een ticket kost 29 euro, Museumkaarthouders betalen 14 euro entree.

Langer open, extra personeel inhuren

"Die kosten zitten vooral transport, techniek en personeel", legt Blühm uit. Omdat er maar een beperkt aantal mensen tegelijk naar binnen mag, zijn de openingstijden verruimd: het museum is nu zeven dagen per week open van 10:00 tot 22:00.

En dat kost geld. "Van beveiliging tot hosts, we moeten meer mensen inhuren." Ook betaalt het museum een bedrag voor de tentoonstelling, maar daar gaan The Stones hun zakken niet van vullen. "Van het bedrag dat wij voor de tentoonstelling betalen wordt niemand rijk. Ik kan geen bedragen noemen, maar kan wel zeggen dat het echt reuze meevalt."

De bekende tong voor de ingang van het Groninger Museum. De bekende tong voor de ingang van het Groninger Museum.

Blühm hoopt dat het museum tijdens de looptijd van de tentoonstelling genoeg mensen kan binnen laten om de kosten terug te verdienen. De David Bowie tentoonstelling die in de winter van 2015/2016 in Groningen te zien was, trok ruim 200.000 bezoekers.

"Die dure tentoonstellingen zijn in principe juist de goedkope, omdat je daar iets mee kunt verdienen", legt Blühm uit. Geld dat gebruikt kan worden om te investeren in andere tentoonstellingen. Maar vanwege corona is de kans heel klein dat dat nu met The Stones ook kan gebeuren. "Ik denk niet dat we hier veel aan zullen over houden. Het zou al mooi zijn als we quitte gaan spelen."

"We hopen ondanks corona op 130.000 bezoekers."

Het museum begint nu met 20 bezoekers per kwartier – "dat is heel weinig" - en kijkt of het mogelijk is dat getal wat op te schroeven. "We gaan eerst observeren hoe dat loopt. Of er geen opstoppingen ontstaan op bepaalde plekken. En dan kunnen we misschien wat meer mensen per kwartier gaan toelaten."

Zo hoopt Blühm uiteindelijk ook in coronatijd nog 130.000 bezoekers te kunnen halen. Media-aandacht is er in ieder geval genoeg. "Omdat er verder niet zoveel te doen is." 

Die muzikale leegte was een extra reden voor het Groninger Museum om juist in deze periode door te gaan met de plannen. "Er zijn geen concerten, geen festivals. Nu kun je toch op een veilige manier iets van popmuziek beleven."

The Rolling Stones – Unzipped is te zien tot 28 februari 2021.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van