Start-up

1 miljoen euro voor webshop tweedehands designerkleding

27 maart 2016 18:39 Aangepast: 01 augustus 2017 00:00

Ben je dat mooie jurkje van Chanel zat, of hou je opeens niet meer van die tas van Prada? Je kan het nu verkopen via de zeer succesvolle website The Next Closet. En een succes is de online marktplaats voor tweedehands merkkleding zeker, de oprichters hebben deze week 1 miljoen euro opgehaald.

The Next Closet verkoopt ‘pre-loved’ kleding, een prachtige uitdrukking voor kleding waar je vroeger van hield, maar waar je nu wel vanaf wilt. Heb je het bonnetje en het serienummer nog? Dan kan je het voor een mooi prijsje slijten aan één van de 25.000 bezoekers van thenextcloset.com. Je kan je favoriete kledingstuk een tweede leven geven en tegelijk je eigen garderobe recyclen.

De website is opgezet door de jonge ondernemers Thalita van Ogtrop en Lieke Pijpers en groeit als kool. Na een investeringsronde van 35.000 euro in 2014 hebben de dames nu 1 miljoen euro opgehaald.

Had je wel zoveel geld nodig? Vragen we aan Pijpers
“We zijn al even bezig, maar het is heel lean ontwikkeld. De snel groeiende handel via ons platform bevestigde de behoefte aan mooie tweedehands kleding. Om deze groei te kunnen faciliteren en versnellen, zijn we een investeringsronde gestart."

"Er is een groeiende vraag in wat we bieden, we willen meer vrouwen bereiken met onze ambitie. We doen veel aan marketing, maar we hadden geen budget. We hebben pop-ups gehad met winkels voor 6 weken. We maken ook portretten van inspirerende vrouwen. We fotograferen haar dan thuis met haar kleding aan, die we dan we weer verkopen. We moesten naamsbekendheid opbouwen."

Maak je winst?
“Nog niet, want we investeren alles weer in de business. Anders hadden we ook niet een investeringsronde gedaan. We zijn begonnen met de ‘Lean start up methode’ met 80 items van vrienden. Toen we merkten dat er animo voor was, hebben we de ‘doe het jezelf service’ ontwikkeld. Het wordt steeds populairder om je eigen items op te loaden." 

The Next Closet heeft maandelijks ruim 25.000 mensen op de site, maar dat aantal moet nog dit jaar 10 keer zoveel worden.

Pijpers: "Ook willen we 10 keer zoveel produkten op site aanbieden. We gaan 3000 nieuwe items per maand uploaden, dat is nu 300. Je kan ook merken volgen, dan krijg je een berichtje. Zoek je een Chanel, of bijvoorbeeld een Louis Vuttontas en vind je 'm nu nog te duur? Dan kan je deze volgen, misschien zakt de prijs. We hebben een hoop collectors items."

De site is gericht op Nederland?
Pijpers: “We hebben wel Belgische klanten, maar we zijn nog niet actief in België. We zijn ook een beetje bekend in Berlijn, we hebben een halve Duitse versie live. Ook in het Engels sowieso. Veel expats in Nederland spreken liever Engels. We focussen op Nederlanders en Belgen als verkopers en we focussen op de wereld voor kopers."

Op de site staan alleen spullen van en voor vrouwen. Pijpers: “Mannen en kinderen doen we nog niet, ook dat staat in de planning voor dit jaar. Is onderdeel voor de groeistrategie.”

Verkoop je ook spullen die ‘van de vrachtwagen zijn gevallen’?
“Dat is niet de bedoeling. We checken alles op echtheid en kwaliteit. Je kan het vergelijken met airbnb. De communicatie filtert zichzelf, mocht er toch iemand misbruik maken, dan kunnen we verkopers blokken. Het zijn allemaal particuliere verkopers, het zou kunnen dat er valse spullen tussen zitten, maar dat weten wij dan niet. Zeker bij items van Chanel wil je de bon erbij hebben. Wij vragen aankoopbewijzen en serienummers."

Heb je de meerderheid?
Pijpers: "We hebben nog de meerderheid. We hebben ook hele leuke aandeelhouders. Ik vind het belangrijk dat je aandeelhouders hebt die dezelfde ideeën en werkwijze hebben. Dat is onwijs inspirerend en werkt goed. Ze hebben kennis van de markten, de kanalen en en bijvoorbeeld een startup mentaliteit. Ze kunnen snel schakelen."

Wat kan ik van je leren?
"
Ik ben een allrounder in bedrijven opzetten en groeien. Wat je als founder leert? Er komt zoveel bij kijken. Productontwikkeling en ontwikkeling van de app, financien, legal en operationeel. Uiteindelijk leer alles, alle aspecten kom je te leren."

`