Niet-uitgevoerde vluchten

Reisbranche naar rechter om Air Maroc te dwingen geld terug te geven

08 september 2020 12:45 Aangepast: 08 september 2020 14:44
Air Maroc is de eerste maatschappij die ANVR wil aanpakken. Beeld © ANP

Reisbranchevereniging ANVR sleept luchtvaartmaatschappij Royal Air Maroc (RAM) voor de rechter. Volgens ANVR komen reisorganisaties in de knel doordat de Marokkaanse maatschappij te lang wacht met het terugbetalen van tickets voor niet-uitgevoerde vluchten.

Reisorganisaties komen in de problemen, omdat zij klanten bij het annuleren van hun reis door corona geld terug moeten kunnen geven.

Royal Air Maroc is de eerste luchtvaartmaatschappij die door ANVR voor de rechter wordt gesleept. Een woordvoerster van ANVR zegt tegen persbureau ANP dat vijftien aangesloten reisbedrijven kampen met te late betalingen voor 500 tot 600 tickets, waarbij het totaalbedrag 'in de tonnen' loopt. Air Maroc was niet direct beschikbaar voor een reactie.

De branchevereniging waarschuwt echter ook dat het geduld ook op is met andere luchtvaartmaatschappijen, waaronder het Russische Aeroflot, het Israëlische El Al en het Canadese Air Transat.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

ACM waarschuwt bedrijven die beroerde voucherregelingen aanbieden

Jaren wachten

Volgens een woordvoerster van ANVR krijgen aangesloten reisorganisaties soms te horen dat ze nog jaren moeten wachten voordat ze geld terugkrijgen voor geschrapte vluchten. "Touroperators komen in de knel. Zolang ze geen geld terugkrijgen van vliegmaatschappijen, moeten ze tegen de klant zeggen: sorry ik kan niet betalen want ik heb mijn geld nog niet."

Naast het te laat terugbetalen van tickets voor geschrapte vliegreizen, schort er volgens ANVR ook veel aan de eisen die de genoemde luchtvaartmaatschappijen stellen voor het gebruik van vouchers.

Geen keuze

Zo zouden vouchers alleen geldig zijn voor dezelfde passagiers, of alleen op hetzelfde traject. Ook worden tegoedbonnen gegeven voor data die buiten het geboekte hoogseizoen liggen, aldus de branchevereniging.

Sommige luchtvaartmaatbedrijven bieden volgens ANVR helemaal niet aan om geannuleerde reizen terug te betalen, zelfs niet na afloop van de voucherperiode. De Europese Commissie benadrukte dit voorjaar nog dat vliegmaatschappijen hun klanten altijd de keuze moeten bieden om geld terug te krijgen, ook in coronatijd.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Air France-KLM: nog 1,6 miljard terugbetalen aan klanten

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van