Testvlucht succesvol

Duurzame Flying V vliegt: 'Grootste revolutie sinds de straalmotor'

01 september 2020 15:27 Aangepast: 01 september 2020 16:58
'De Flying V is nu niet slechts een papieren ontwerp meer.' Beeld © TU Delft

De TU Delft heeft een succesvolle testvlucht gemaakt met een schaalmodel van de Flying V, een futuristisch vliegtuig dat aanzienlijk minder brandstof gebruikt dan reguliere vliegtuigen. KLM blijft het project steunen, ondanks de financiële problemen als gevolg van de coronacrisis.

De TU Delft presenteerde het ontwerp vanochtend in het bijzijn van KLM-topman Pieter Elbers.

Zuiniger vliegen

De Flying V dank zijn naam aan de vorm van het vliegtuigmodel. De romp en vleugels zijn geïntegreerd in een V-vorm. Zowel passagiers als vracht zijn ondergebracht in de twee vleugels. Dankzij de bijzondere vorm zou het ontwerp 20 procent zuiniger vliegen dan de Airbus A350, een vliegtuig met ongeveer evenveel laadcapaciteit.

"Een reductie van 20 procent van het brandstofverbruik lijkt misschien weinig", zegt projectleider Roelof Vos. "Maar als dit vliegtuig echt ingezet kan worden op langeafstandsvluchten, is het de meest revolutionaire verandering in de luchtvaart sinds de introductie van de straalmotor."

Revolutionair

Met 314 passagiers vervoert de Flying V hetzelfde aantal passagiers als de standaard uitvoering van de A350. Ook het vrachtruim van 160 kubieke meter is hetzelfde. Omdat de Flying V dezelfde spanwijdte krijgt als de A350 moet het vliegtuig zonder problemen op bestaande luchthavens gebruikt kunnen worden.

De afgelopen jaren ontwikkelde de TU Delft een schaalmodel van de Flying V, dat gebaseerd is op een idee van een Duitse student. Met dat schaalmodel maakte de technische universiteit medio juli op een Duits vliegveld een testvlucht van 5 minuten.

Kijk hieronder de video van de testvlucht

Zelf opstijgen en landen

In tegenstelling tot het eerste model van piepschuim dat de bedenker vijf jaar geleden handmatig de lucht in wierp, kan de veel geavanceerdere versie van de TU Delft zelf opstijgen en landen. Ook bevat het meetapparatuur waarmee belangrijke technische data kan worden verzameld.

Volgens projectleider Roelof Vos heeft de testvlucht aangetoond dat de Flying V 'niet slechts een ontwerp op papier is, maar een vliegtuig dat ook daadwerkelijk kan vliegen'.

Ook zien de ontwikkelaars waar verbeteringen nodig zijn. Zo bleek dat het zwaartepunt naar voren moet worden verplaatst. Het model bleek in de lucht goed beheersbaar, maar niet altijd even stabiel.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

KLM en TU Delft bouwen opvallend vliegtuig in v-vorm

'Voorste deel brak af'

Ook bleek de Flying V moeilijk te landen. "Het schaalmodel landde op het voorste deel van het landingsgestel, dat daarbij afbrak", aldus Vos. Omdat de schade is te overzien, verwacht de projectleider dat het snel hersteld kan worden. Volgend jaar wil hij een nieuwe testvlucht maken.

Termijn

Volgens Vos is het moeilijk te zeggen op welke termijn de Flying V daadwerkelijk passagiers zal vervoeren. Een ontwikkelingstijd van zeven jaar is gebruikelijk, maar dit onconventionele ontwerp moet uitgebreid worden om aan alle veiligheidscriteria te voldoen, aldus Vos.

In eerdere berichtgeving werd als richtlijn een datum tussen 2035 en 2040 genoemd.

Bijdrage KLM schimmig

Bij de ontwikkeling van de Flying V wordt de technische universiteit sinds vorig jaar gesteund door KLM. Tijdens de presentatie van de testresultaten zei KLM-topman Pieter Elbers dat de luchtvaartmaatschappij daarmee een bijdrage wil leveren aan de ontwikkeling van duurzaam vliegen.

Hoeveel geld KLM investeert in het ongetwijfeld kostbare en langdurig project met een onzekere uitkomst, houden zowel de luchtvaartmaatschappij als de universiteit echter angstvallig verborgen.

"Dat is aan KLM om bekend te maken, niet aan ons", zegt woordvoerder Ineke Boneschansker van de TU Delft. KLM-woordwoerder Koen van Zijl wil er echter evenmin iets over kwijt. "Daar doen we geen mededelingen over. Dat hebben we zo afgesproken."

Bouw van het schaalmodel. Bouw van het schaalmodel.

Steun ondanks corona

Elbers benadrukte vanochtend dat KLM het project blijft steunen, ondanks de geldnood bij het bedrijf als gevolg van de coronacrisis. Die heeft ervoor gezorgd dat de luchtvaartmaatschappij moest worden gestut met miljarden aan belastinggeld, en duizenden werknemers moet ontslaan.

"Dat verandert echter niets aan onze betrokkenheid bij dit project", stelde Elbers. "Door de gebeurtenissen van de laatste tijd is het nu nog duidelijker geworden dat de luchtvaartindustrie duurzamer moet worden, en KLM wil daar een bijdrage aan blijven leveren."

Dat de luchtvaartmaatschappij op dit moment overeind wordt gehouden met publieke middelen, vindt KLM geen argument om de omvang van de investering openbaar te maken.

Video: Eerste testvlucht Flying-V is een succes

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van