Chauffeur ontslagen

Juwelen, Rolexen en iPhones foetsie bij Fedex

11 augustus 2020 12:03 Aangepast: 11 augustus 2020 12:33
Beeld © ANP

Een aantal klanten die hun kostbaarheden toevertrouwden aan pakketbezorger Fedex, zijn die kwijtgeraakt. Kostbare oorbellen, twee Rolex-horloges en tachtig dure iPhones verdwenen. Totale waarde: bijna anderhalve ton.

Dat blijkt uit een ontslagzaak tegen een werknemer van Fedex Nederland. Het pakketbedrijf kon vanochtend nog geen toelichting geven, waardoor niet bekend is of de klanten schadeloos zijn gesteld.

Kostbare zendingen

Volgens een gisteren openbaar geworden uitspraak van de rechtbank Rotterdam ontsloeg Fedex eind vorig jaar een chauffeur op staande voet, wegens vermeende betrokkenheid bij de verdwijning van kostbare zendingen. De man werkte sinds 2015 als chauffeur voor het bedrijf, tegen een maandsalaris van 2588 euro bruto.

Fedex was een onderzoek gestart nadat een pakket met een set oorbellen ter waarde van ruim 32.000 euro leeg bij de geadresseerde was aangekomen. De juwelen vertegenwoordigen een waarde van zo'n 15 keer het netto maandsalaris van de chauffeur.

Dure juwelen

Onderzoek van onder meer videobeelden zou hebben uitgewezen dat het pakket met de dure juwelen tussen het ophalen bij de klant en de bezorging bij het distributiecentrum in Ridderkerk was geopend en weer was dichtgetaped.

Omdat de chauffeur geen melding had gedaan van en inbraak in zijn bus, kwam het bedrijf tot de conclusie dat de werknemer bij de verdwijning betrokken moest zijn.

Rolexen en iPhones

Bovendien bleken er in de maand voor de verdwijning bij andere zendingen die door de chauffeur waren uitgevoerd ook kostbaarheden te zijn verdwenen. Dat ging om twee Rolexen ter waarde van respectievelijk 12.500 euro en 22.000 euro en een zending van tachtig iPhones 11 Pro met een totale waarde van ruim 81.000 euro.

De chauffeur ontkende iets met de verdwijningen te maken te hebben en stapte naar de rechter. Daar eiste hij ontslag- en schadevergoedingen van samen zo'n 45.000 euro.

Geen verklaring

Volgens de rechtbank Rotterdam was er genoeg reden voor Fedex om de werknemer op staande voet te ontslaan. "Van Fedex kan niet worden gevergd dat zij een chauffeur in dienst houdt die niet ook maar het begin van een verklaring heeft voor de vermissing van een kostbare zending uit zijn bus."

Aanvankelijk had de chauffeur geen verklaring gegeven voor de verdwijningen. Tijdens de rechtszaak wees de man erop dat er reservesleutels van het busje bestaan en dat de wagen soms uit zijn zicht was geweest als hij nieuwe pakketten ophaalde. Maar dat was te laat om van invloed te zijn op het gegeven ontslag.

Hard bewijs ontbreekt

Toch kreeg de chauffeur niet helemaal ongelijk. Volgens de rechtbank is niet vast komen te staan dat de werknemer 'ernstig verwijtbaar' handelde, omdat zijn precieze rol bij de verdwijningen niet duidelijk werd.

Omdat Fedex geen hard bewijs kan leveren dat de man de spullen heeft gestolen, moet het bedrijf hem van de rechter een reguliere ontslagvergoeding van ruim 4000 euro betalen.

Geen schadevergoeding Fedex 

Die ontslagvergoeding mag Fedex overigens wel grotendeels verrekenen met een zogenoemde gefixeerde schadevergoeding van een maandsalaris, die werknemers moeten betalen als zij terecht op staande voet worden ontslagen.

Op het gebrek aan hard bewijs voor diefstal strandde ook de schadeclaim van ruim 148.000 euro wegens de verdwenen kostbaarheden, die Fedex tegen de ex-werknemer indiende.

Zowel Fedex als de advocaat van de ex-werknemer konden vanochtend nog niet reageren op de zaak.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van