Concurrentie Buienradar

Weerplaza breidt weer uit: na Buienalarm ook overname Weeronline

10 augustus 2020 18:06 Aangepast: 10 augustus 2020 18:10
WeerOnline-oprichter Gerrit Hiemstra verdient niets aan de overname. Beeld © ANP

Infoplaza, het bedrijf achter Weerplaza en Buienalarm, neemt Weeronline over. Daardoor groeit het bedrijf naar eigen zeggen uit tot het grootste weerplatform van de Benelux.

De sites en apps van de combinatie zouden bij elkaar goed zijn voor 'meer dan 10 miljoen unieke bezoekers' per maand. Concurrent Buienradar van RTL Nederland bereikt naar eigen zeggen maandelijks 'circa' 10 miljoen bezoekers via tv, website, app en social media.

Ondernemers

Infoplaza is een bedrijf dat informatie over weer en verkeer verwerkt en aanbiedt. Zo levert het weersvoorspellingen aan onder meer De Telegraaf, het AD, de NOS, de Volkskrant, NU.nl en aan een aantal regionale omroepen. Het bedrijf werd in 2008 opgericht, en is in handen van ondernemers René Westening en Menno Bom.

Twee jaar geleden versterkte Infoplaza zich al door de overname van Buienalarm. Dat ging vervolgens de concurrentie aan met Buienradar, onder meer met een opvallende reclamecampagne met Peter R. de Vries.

Financiële steun

De ondernemers zijn nu in staat om ook Weeronline over te nemen dankzij financiële steun van investeringsmaatschappij Bolster. Bolster, dat geld in bedrijven investeert dat afkomstig is van vermogensbeheerder Van Lanschot Kempen en (oud-)ondernemers, krijgt door de deal een belang van 42,5 procent in Infoplaza.

Hoeveel geld Bolster in Infoplaza steekt en hoeveel Infoplaza betaalt voor Weeronline wordt niet bekend gemaakt. Volgens Bolster Investment telt Infoplaza inmiddels een omzet van 13,5 miljoen euro en 100 werknemers.

Weerman Gerrit Hiemstra

De nieuwe aanwinst WeerOnline is inmiddels een kwart eeuw oud. De onderneming werd in 1995 opgericht als DLV Meteo, en in 2001 via een management buy out overgenomen door de bekende weerman Gerrit Hiemstra en een zakenpartner. Het bedrijf levert onder meer weerinformatie aan mediabedrijven, als persbureau ANP.

Hiemstra is overigens allang niet meer betrokken bij WeerOnline, en verdient dus niets aan de overname. Hij verkocht het bedrijf in 2009 aan WebAssets, eveneens eigenaar van vakantierecensie-site Zoover.

In 2012 werd WebAssets voor naar verluidt 40 miljoen euro overgenomen door het Duitse mediaconcern Tomorrow Focus, dat het samenvoegde met haar dochter HolidayCheck. Vorige maand verkochten de Duitsers Zoover al aan Vakanties.nl. Nu volgt dus Weeronline.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van