Huiswerk voor Van Nieuwenhuizen

Vernietigend rapport over Luchtvaartnota: milieu-effect niet te meten

27 juli 2020 18:27 Aangepast: 27 juli 2020 18:32
Greenpeace voerde in mei actie op een landingsbaan van Schiphol. Beeld © ANP

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Luchtvaart) krijgt een tik op de vingers. Haar Luchtvaartnota is veel te vaag. Het kabinet had veel duidelijker moeten zijn, want nu is niet helder wat de milieugevolgen zijn van de luchtvaartplannen.

Dat concludeert de Commissie voor de milieueffectenrapportage in een vandaag verschenen advies. 

Die onafhankelijke adviescommissie brengt de milieugevolgen van een project in kaart, voordat de overheid daar een besluit over neemt. Maar de huidige Luchtvaartnota, oftewel de visie van het kabinet over de toekomst van de luchtvaart tussen nu en 2050, is te vaag om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. 

Minister Cora van Nieuwenhuizen presenteerde haar 'Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050' halverwege mei. Haar conclusie? Er mag ieder jaar 1 à 1,5 procent meer gevlogen worden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Luchtvaart mag verder groeien van kabinet

'MER is onduidelijk'

De minister onderbouwde deze groei met een zogeheten milieueffectrapport (MER) - een wettelijk verplicht onderdeel van een besluit.

Maar de Commissie is opvallend kritisch op dit MER-rapport van Van Nieuwenhuizen. Het rapport is volgens hen op veel punten 'onduidelijk' en sluit niet aan op de Luchtvaartnota (lees: de groei).

De belangrijkste reden daarvan is dat de nota geen 'concrete doelen en maatregelen' bevat. Het gevolg is dat het zo ook onmogelijk is om te beoordelen wat de gevolgen voor het milieu zijn.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

KLM moet werk maken van milieu, maar 'plannen zijn weinig ambitieus'

"Aanvullend milieuonderzoek is pas zinvol wanneer de overheid besluit om meer concrete doelen uit te werken", aldus de Commissie. Pas dan kan er een goed besluit worden genomen over de toekomst van de Nederlandse luchtvaart. Denk naast meer vliegen ook aan de opening van Lelystad Airport, die meermaals is uitgesteld.

Pandemie

Voordat er een kabinetsvisie kan komen over de toekomst van de luchtvaart, moet ook worden afgewacht wat de gevolgen van de coronacrisis zijn.

De Commissie adviseert daarom om de kennis over 'de duur en omvang van de gevolgen van de pandemie' te verwerken in de doelen van de definitieve Luchtvaartnota.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van