3,76 miljard omzet

We sturen amper kaarten of brieven, pakketvervoer redt de postmarkt

01 juli 2020 18:51 Aangepast: 01 juli 2020 23:15
Een postbode aan het werk. Beeld © ANP

Stuur jij aan iedere bekende nog een felicitatiekaart met zijn of haar verjaardag? Dan ben je een van de weinigen. In 2019 stuurden we gemiddeld maar zeven brieven of kaarten per persoon, aldus de Post- & Pakkettenmonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Met alle Nederlanders samen komt dat neer op 122 miljoen kaarten en brieven. Dat is nog minder dan in 2018, toen het er nog acht waren. Dat de postbode nog genoeg werk heeft, is met name te danken aan de zakelijke markt. Hoewel ook door bedrijven steeds meer gemaild wordt, sturen onder meer verzekeraars, ziekenhuizen, de Belastingdienst, banken en uitgevers ons nog regelmatig post. 

Minder zakelijke post

Zakelijke verzenders verstuurden 96 procent van de totale hoeveelheid nationale brievenbuspost, aldus de ACM. De hoeveelheid zakelijke post daalde in 2019 wel met 7 procent tot 2,05 miljard stuks. 

Een brief die een particulier stuurt is er in principe een werkdag later. Bij de zakelijke post is dat anders, het verzendtarief wordt namelijk bepaald door de tijd dat de postbode erover mag doen. De prijzen voor zakelijke post die snel bezorgd moet worden zijn sinds 2015 jaarlijks gestegen.

Langzame en snelle post

Zakelijke post die pas later bezorgd hoeft te worden, heeft al jaren een stabiele prijs van gemiddeld 23 of 24 cent per stuk. Bedrijven gebruiken de langzamere diensten met name voor het versturen van reclame-uitingen en tijdschriften. Overheidsinstellingen maken gebruik van de langzamere diensten voor het verzenden van grote hoeveelheden brieven.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

ACM: pakketbezorging kan beter met meer afhaallocaties

Rijden bij jou in de straat de busjes van PostNL, DHL, DPD en eventuele andere pakketbezorgers ook af en aan? Dat kan kloppen, want we winkelen steeds meer online. Er werden 576 miljoen pakketjes vervoerd in 2019 (ofwel 33 pakketjes per Nederlander), 13 procent meer dan in 2018.

PostNL was in 2019 net als in 2018 de grootste bezorger van binnenlandse pakketten met een marktaandeel van 60 tot 65 procent. Consumenten versturen hun pakketten voor het overgrote deel via de post. Bedrijven die pakketten sturen naar consumenten doen dat vooral via PostNL en DHL.

Same day delivery niet populair

Bij bijbetaling kunnen we bestellingen soms dezelfde dag laten bezorgen. Er zijn echter weinig Nederlanders die dat doen (0,1 procent). 90 procent van de binnenlandse pakketten werd in 2019 binnen één werkdag bezorgd. 

En we laten die pakketjes nog altijd vaak thuis (92 procent) of bij de buren (4 procent) bezorgen. Hoewel in steeds meer steden en dorpen pakketkluizen op straat verschijnen, kiezen we daar juist minder vaak voor (15 procent), net als voor bezorging bij een servicepunt.

Omzet meeste postbedrijven stijgt

14 van de 21 postvervoerders noteerden in 2019 een minimaal even hoge omzet als een jaar eerder. De andere postvervoerders zijn gekrompen, waarvan sommige sneller dan de markt. In de markt voor pakketvervoer zijn het vooral de grote vervoerders die profiteren van de groei.

De brieven en kaarten die wij als consumenten sturen leveren PostNL ondanks de gestegen postzegelprijs steeds minder op, in 2019 115 miljoen euro omzet. De brievenbuspost van zakelijke verzenders leverde nog eens 851 miljoen euro op, al gaat dat geld ook deels naar concurrenten van het nationale postbedrijf.

De pakkettenmarkt groeit harder dan de markt voor brievenbuspost krimpt. Het pakjesvolume groeide met 12,83 procent naar 576 miljoen stuks en de omzet steeg met 9,51 procent naar 2,79 miljard euro. Samen met de brievenbuspost gaat er dus 3,76 miljard euro in de markt om.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van