Economie

Ondernemer blaast nieuw leven in Gallerease, de 'Funda van de kunstmarkt'

08 juni 2020 14:32 Aangepast: 08 juni 2020 14:50
Investeerder Danny Bree start door met kunstplatform Gallerease. Beeld © Danny Bree

Ondernemer Danny Bree gaat het opnieuw proberen met platform Gallerease, de 'Funda van de kunstmarkt', dat twee jaar geleden op de fles ging. Daarbij biedt de coronacrisis kansen. "Er doen alweer 40 galeries mee, en er staan 5500 kunstwerken online."

Gallerease werd in 2016 opgericht door twee ondernemers, die de kunstmarkt transparanter wilden maken en galeries de mogelijkheid wilden geven hun kunst ook online te verkopen. Het platform had moeten uitgroeien tot 'de Funda van de kunstmarkt', maar ging in de herfst van 2018 failliet.

Doorstart

Destijds werden de mogelijkheden voor een doorstart onderzocht, maar niet gevonden. Nu blijkt dat de curator vorig jaar toch enkele onderdelen heeft verkocht aan een investeerder die het bedrijf daarmee opnieuw leven heeft ingeblazen.

Een collega van de curator bevestigt dat ondernemer en investeerder Danny Bree voor een bescheiden bedrag de architectuur en de content van de website en de merk- en domeinnaam heeft gekocht. "De doorstart gaat voortvarend. Inmiddels doen al weer meer dan 40 galeries mee, en staan er 5500 kunstvoorwerpen op de website", laat Bree weten.

Nieuw verdienmodel

Bree, die vóór het faillissement niet een van de oprichters maar wel mede-aandeelhouder van het bedrijf was, zegt de zaken anders aan te pakken dan in het verleden. "We hebben het verdienmodel aangepast naar 'no cure no pay' en helpen de galeries kosteloos hun collectie online te zetten. Dat wordt als positief ervaren, zeker in deze lastige tijden voor de kunstmarkt."

Aanvankelijk moesten deelnemende galeries een vast abonnementsgeld betalen, om kunstwerken online te zetten. Uit de curatorenverslagen blijkt dat dit model leidde tot ongenoegen.

"Je zag dat galeries afhaakten als het abonnement moest worden verlengd, omdat ze de opbrengst soms niet meteen terugzagen', zegt Bree. "Zonder abonnementskosten is er geen teleurstelling als het niet meteen iets oplevert."

Massa creëren

Als een werk via Gallerease wordt verkocht, rekent Bree 10 procent van de opbrengst. "Dat is aanvankelijk inderdaad niet genoeg. Maar als we voldoende massa creëren, kunnen we er iets mee verdienen. De wereld van galeriehouders en kunstenaars is bovendien ontzettend leuk."

Dat het zolang heeft geduurd voordat Gallerease na het faillissement weer draaide, verklaart de ondernemer door gedoe met voormalige schuldeisers en potentiële mede-investeerders. "Daardoor duurde het tot eind vorig jaar voordat we weer echt actief werden."

Voordeel coronacrisis

Zoals voor alle ondernemers vormt de coronacrisis ook voor Bree een uitdaging. "Maar het heeft ook voordelen. Omdat veel galeries maar beperkt klanten kunnen binnenlaten, is er meer interesse om de werken online te zetten. Het heeft de bereidheid van galeriehouders, die soms wat conservatief kunnen zijn, om mee te doen vergroot."

Ook kan het huidige Gallerease profiteren van de relatief lage investeringskosten. Uit het laatste curatorenverslag blijkt dat Bree de curator zo'n 9000 euro moest betalen voor de website en de merk- en domeinnaam. "Het platform was verouderd, dus ik heb wel nog flink moeten investeren in de vernieuwing. En we blijven doorontwikkelen."

Bovendien bleek in de boedel ook een meevaller te zitten. "Ondanks het faillissement bleek de website nog steeds bezoekers te trekken, en aanvragen van galeries te hebben gegenereerd. Daarmee kon ik eind vorig jaar dus meteen beginnen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van