Economie

ACM waarschuwt bedrijven die beroerde voucherregelingen aanbieden

28 mei 2020 10:33 Aangepast: 29 mei 2020 09:49
Beeld © Getty Images

Lang niet alle voucherregelingen voor gedupeerde consumenten kunnen door de beugel. Dat meldt de ACM na onderzoek en op basis van meldingen via consumentenloket ConsuWijzer. Consumenten krijgen geregeld daardoor niet waar ze recht op hebben.

De afgelopen weken controleerde de ACM ongeveer 180 regelingen in de sectoren recreatie, culturele evenementen, sportevenementen, sportscholen en opleidingen/trainingen.

Veel vragen

De ACM kan niet zeggen hoeveel bedrijven niet aan de regels voldoen, omdat er ook nog onderzoek gedaan wordt en bedrijven bezig zijn met aanpassingen, laat woordvoerder Saskia Bierling weten aan RTL Z.

De ACM deed onderzoek onder meer vanwege meldingen van consumenten bij het loket ConsuWijzer. Daar komen honderden vragen per dag binnen, vertelt Bierling, ook over de voucherregelingen.

Vouchers dekken de kosten niet

Er gaat nog een heleboel mis bij de voucherregelingen. Zo dekken vouchers niet alle kosten die de consument heeft betaald. "Dan moet je denken aan administratiekosten of servicekosten. Dingen die niet zozeer verbonden zijn aan activiteit of evenement zelf", legt Bierling uit. 

Ook wordt de restwaarde van de voucher aan het einde van de looptijd niet altijd uitgekeerd. Consumenten die geen voucher willen krijgen geen informatie hoe zij geld terug kunnen vragen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Winkeliers New York mogen mensen zonder mondkapje weigeren

Overmacht en onredelijke termijnen

Sommige bedrijven weigeren geld terug te geven of een alternatief te bieden. Deze bedrijven beroepen zich dan op overmacht, waarbij ze verwijzen naar een clausule hierover in hun algemene voorwaarden. Maar volgens de ACM kunnen de rechten van consumenten niet beperkt worden in algemene voorwaarden.

Verder schieten ondernemers tekort in terugbetalen. Consumenten krijgen bijvoorbeeld een hele korte periode om geld terug te vragen. De uitbetaling duurt soms ook meer dan een jaar. Ook de termijn waarbinnen geld wordt uitgekeerd was soms voor de coronacrisis weken en nu maanden.

Ook moet de communicatie met de consument over de regelingen beter.

Voucher moet volwaardige vervanging bieden

Consumenten hebben recht op geld terug als een dienst niet geleverd wordt, schrijft Edwin van Houten, directeur consumenten van de ACM, in een persbericht. Maar als alle consumenten dat ineens willen, zouden veel bedrijven failliet gaan, zegt hij. Dan valt niks te claimen en kan een voucher een ‘redelijk alternatief’ zijn, mits deze een volwaardige vervanging is. Ook moet de consument weten waar hij voor kiest.

Enkele tientallen bedrijven zijn aangesproken om dingen aan te passen. Bierling: "Dan gaat het om de al eerder genoemde zaken die niet kloppen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Reisbranche houdt poot stijf over vouchers: 'Eigen belang van de klant'

Reisbranche onder de loep

De komende weken gaat de ACM door met controleren, waarbij ook de reisbranche onder het vergrootglas komt te liggen. "Daar komen nu misschien wel de meeste vragen over binnen. Logisch, want mensen hebben vakantie geboekt."

De ACM richt zich dan met name op de uitvoering van de voucherregeling in de reisbranche, zegt Bierling.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Ik krijg een voucher, kan ik ook mijn geld terugvragen?

Hier moet een voucher aan voldoen volgens de ACM

Consumenten moeten altijd het recht houden om hun geld terug te krijgen, de voucher moet een volwaardige vervanging zijn voor een niet-geleverde dienst en een redelijke geldigheidsduur hebben.

Ook moet een eventueel restbedrag terugbetaald worden, alle administratiekosten vergoed worden en wil de ACM dat vouchers door een garantiefonds zijn gedekt en overdraagbaar zijn.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore