Economie

'Corona Sucks': textieldrukkerij helpt zichzelf en de horeca met T-shirtactie

22 mei 2020 14:26 Aangepast: 22 mei 2020 15:40
De textieldrukkerij levert normaal gesproken veel shirts voor evenementen. Beeld © Textieldrukkerij Amsterdam

Cafés, restaurants en strandtenten hebben het zwaar, omdat ze met het oog op het coronavirus nog niet open mogen. Textieldrukkerij Amsterdam helpt ze om steun te vragen aan hun klanten met een t-shirtactie.

"Eerlijk is eerlijk", zegt Petra Smale, die samen met haar vriend Oene Huizenga eigenaar is van Textieldrukkerij Amsterdam. Het initiatief om de horeca te helpen is ook een manier om zelf wat meer opdrachten te krijgen.

Door klanten van horecazaken T-shirts te laten bestellen, hoopt Smale twee vliegen in één klap te slaan: de horeca én haar eigen bedrijf de crisis door helpen.

Normaal gesproken bedrukken ze veel T-shirts voor onder meer festivals en sport- en bedrijfsevenementen. Door de coronacrisis gaan grote evenementen niet door en is dus ook hun business grotendeels stilgevallen. Ze gebruiken nog maar 20 procent van hun capaciteit.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook:

Drie Gezusters wil terras met twee verdiepingen: 'Wachten is op Rutte'

Social media

Ook de horeca heeft het zwaar: cafés en restaurants mogen al wekenlang niet open. 'Corona Sucks' dus, zoals Smale en Huizenga hun campagne hebben genoemd.

Hoe werkt het? Horecabazen vragen via hun eigen netwerk, bijvoorbeeld via social media, aan hun klanten of ze een T-shirt willen kopen van hun favoriete horecagelegenheid. Een shirt kost 24,95 euro.

Van de opbrengst gaat een deel naar Textieldrukkerij Amsterdam om de materiaal- en drukkosten te dekken, terwijl dat bedrijf er ook wat aan verdient.

Tot 61 procent is voor horecabaas

Een flink deel van de opbrengst van het shirt is voor de horecabaas zelf. Hoeveel, dat hangt af van het aantal T-shirts dat hij weet te slijten. Bij 50 shirts gaat 39 procent naar het horecabedrijf, bij 100 shirts loopt dat op naar 51 procent en bij 500 T-shirts zelfs ruim 61 procent.

Omdat bij kleine hoeveelheden de kosten relatief hoog zijn, is de minimale bestelhoeveelheid vijf T-shirts. Pas als een horecagelegenheid meer dan 20 stuks afneemt, dan verdient hij winst aan de verkoop.

Bij 19 T-shirts of minder kan het namelijk niet uit, zegt de textieldrukker. Het is natuurlijk wel leuke reclame voor je als klanten je T-shirt dragen.

Café Het Zwaantje

Komende maandag begint de eerste campagne, in een week tijd proberen cafés en restaurants dan zoveel mogelijk T-shirts te verkopen. Een week later worden de T-shirts dan geleverd. Dat valt precies samen met het moment waarop de horeca, onder voorwaarden weer open mag.

Tot nu toe doet één café definitief mee: Café Het Zwaantje in West-Terschelling. Verder zijn er wel wat aanmeldingen van andere cafe's, maar met hen moeten nog wat zaken worden geregeld. In totaal bereidt de textieldrukkerij 12 campagnes voor, aldus Smale.

'In ieder geval 100 T-shirts'

Wilma Hoogeslag, eigenaar van Café Het Zwaantje in West-Terschelling, kent Smale en Huizinga van textieldrukkerij Amsterdam via een gemeenschappelijke vriendin. Ze vindt de Corona Sucks-campagne 'een leuke actie, voor hen en voor ons'. Hoogeslag hoopt in ieder geval 100 T-shirts te verkopen via Facebook en Instagram.

Bij 100 stuks verdient zij 1272 euro aan de actie. In vergelijking met de omzet die ze de afgelopen maanden heeft gemist is dat niet zoveel.

Hoogeslag kijkt uit naar 1 juni, als de horeca weer open mag. Omdat zij 'het kleinste café van Terschelling' heeft, kan ze binnen echter niet zoveel mensen kwijt. Hoogeslag heeft haar hoop dan ook gevestigd op het terras, en op goed weer.

RTL Z is verhuisd

RTL Z is verhuisd. Wil je niets missen van onze laatste artikelen, video's, koersen en uitzendingen? Check RTLNieuws.nl/economie of download de RTL Nieuws-app (Android / iOS). Zie je daar!

Je kunt ons verder blijven volgen via Facebook, TwitterInstagram, LinkedIn en YouTube.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore