Economie

Cancelen vluchten door corona levert geen milieuwinst op: lange wachtrij voor slots

04 maart 2020 10:15
Een vliegtuig van KLM op Schiphol. Beeld © ANP

Het schrappen van vluchten naar China en Italië zorgt in Nederland niet meteen voor milieuwinst. Vrijgevallen rechten om vanaf Schiphol op te stijgen of er te landen worden herverdeeld onder aanvragers die door het capaciteitstekort op een wachtlijst staan, zegt slotcoördinator Hugo Thomassen tegen RTL Z.

Door de uitbraak van het coronavirus worden er steeds meer vluchten vanaf Schiphol geschrapt. Zo stopte KLM een paar weken geleden al met vluchten naar China en onder andere Transavia en Easyjet voeren minder vluchten uit naar Italië.

Miniatuurvoorbeeld
Liveblog

Coronacrisis: 15 nieuwe besmettingen in Nederland

Meer vraag dan aanbod

Maar het feit dat er vluchten vervallen, betekent dus niet dat er in totaal minder wordt gevlogen. Thomassen en zijn mensen van Airport Coördination Netherlands verdelen de opstijg- en landingsrechten op onder meer Schiphol. Daar is de vraag naar die rechten, of slots, al jaren hoger dan het aantal dat verdeeld kan worden.

Dit komt omdat Schiphol te maken heeft met een maximum van 500 duizend vliegbewegingen per jaar. Voor 2020 lag het aantal aanvragen ongeveer 35.000 vliegbewegingen hoger, zegt Thomassen.

Ad hoc-slots

Als een luchtvaartmaatschappij als KLM nu vanwege Corona vluchten naar China schrapt, of naar Noord-Italië, dan worden die rechten toegevoegd aan een potje zogenoemde ad hoc-slots. Die kunnen op een later moment alsnog worden toegekend aan vliegmaatschappijen die hun aanvragen niet gehonoreerd zagen. Dit gaat op volgorde van binnenkomst van de aanvraag.

En aangezien er dus nog zo’n 35.000 vluchten in de wachtrij staan, worden de vrijgevallen slots voorlopig nog wel opgevuld.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van