Economie

Nederland komt met bijmengverplichting voor luchtvaart

03 maart 2020 20:22 Aangepast: 04 maart 2020 06:28
De luchtvaart is verantwoordelijk voor 2 procent van de CO2-uitstoot. Beeld © ANP

Luchtvaartmaatschappijen kunnen vanaf 2023 op Nederlandse luchthavens alleen nog kerosine tanken die is bijgemengd met duurzame brandstoffen zoals biokerosine en synthetische kerosine. Met de verplichting wil het kabinet de CO2-uitstoot van de luchtvaart terugdringen.

Dat schrijft VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. "Met duurzame vliegtuigbrandstof kunnen we grote stappen voor een schonere luchtvaart zetten", zegt ze. "We hebben het nodig om op korte termijn de uitstoot terug te dringen."

Ze baseert zich daarbij op een rapport van onderzoeksbureaus E4tech en studio Gear Up, dat in opdracht is gemaakt van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Zij komen tot de conclusie dat bijmenging een goede manier is om de luchtvaart te verduurzamen.

Europese samenwerking

Van Nieuwenhuizen spoort alle lidstaten van de Europese Unie aan om hetzelfde te doen. Op haar uitnodiging komen nog deze maand vertegenwoordigers van andere Europese landen bij elkaar om ontwikkelingen op het gebied van duurzame luchtvaartbrandstof te delen. 

Mocht er geen Europese steun zijn, dan voert ondanks een ongelijk speelveld dat dan ontstaat Nederland de bijmengverplichting eenzijdig in. Bijgemengde kerosine is tussen de 27 en 44 procent duurder, blijkt uit het onderzoek van E4tech en studio Gear Up.

Verplichte bijmenging geeft ook de ontwikkeling van duurzame luchtvaartbrandstoffen een impuls, denkt de minister. In Nederland lopen verschillende initiatieven. Zo bouwt SkyNRG in Delfzijl de eerste Europese fabriek om van met groene waterstof duurzame kerosine te maken. Schiphol Group en KLM ondersteunen de plannen.

CO2-uitstoot halveren

Ook houdt Schiphol een haalbaarheidsonderzoek naar de bouw van een productielocatie voor synthetische kerosine op Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Schiphol Group is ook eigenaar van RTHA. Van Nieuwenhuizen sluit subsidie om de ontwikkeling te versnellen niet uit.

Eind vorig jaar pleitte Schiphol-baas Dick Benschop in een interview met het Noordhollands Dagblad ook al voor een bijmengverplichting. "Alleen op die manier kan je de productie van biokerosine aanjagen en ontstaat er geen concurrentieverschil tussen luchtvaartmaatschappijen."

De luchtvaart is verantwoordelijk voor ruim 2 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. De sector, verenigd in de International Air Transport Association (IATA), heeft afgesproken om zijn CO2-uitstoot in 2050 te halveren ten opzichte van 2005.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore