Economie

Expedia schrapt 3000 banen: 'Veel energie in zaken die niets opleveren'

25 februari 2020 11:27 Aangepast: 25 februari 2020 11:31
Expedia Group is eigenaar van talloze boekingswebsites wereldwijd. Beeld © ANP

Online reisbureau Expedia schrapt ongeveer 3000 banen, zo'n 12 procent van het totale personeelsbestand. De organisatie van het bedrijf is te complex en er is te veel personeel, vindt topman Barry Diller. "Eerlijk gezegd weten weinig mensen precies wat ze moeten doen tijdens hun werkdag."

Eerder deze maand zei het bestuur nog dat het coronavirus leidt tot 'onzekerheid' over de winstverwachting van het bedrijf. Maar volgens de woordvoerder van Expedia heeft de reorganisatie niets te maken met de wereldwijde virusuitbraak.

Ook minder projecten en consultants

In een e-mail aan het personeel staat dat de organisatie van de Expedia Group nu eenmaal eenvoudiger moet worden. "We stoppen met bepaalde projecten en activiteiten, gaan werken met minder consultants en we schrappen ongeveer 12 procent van ons vaste personeel."

Op dit moment werken er ruim 25.000 mensen bij Expedia Group. De banenreductie volgt op ruzie in de top van het bedrijf. Topman Mark Okerstrom en financieel directeur Alan Pickerill stapten in december op, waarna Diller (78) de dagelijkse leiding in handen kreeg.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Expedia neemt Travelocity over

Eenvoudiger bedrijfsvoering

Expedia Group heeft behalve Expedia.com nog veel meer reiswebsites, waaronder Trivago, Hotels.com en CarRentals.com. Diller wil de bedrijfsstructuur vereenvoudigen, bijvoorbeeld door verschillende merken en IT-systemen samen te voegen.

Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers zei Diller dat hij dit jaar 300 tot 500 miljoen dollar aan kosten wil reduceren. Nu blijkt dat daar een reorganisatie bij hoort.

"Ik weet zeker dat het loont om de bedrijfsvoering te versimpelen en ons meer te focussen", zegt Diller tegen de Amerikaanse website Geekwire. Hij wil hogere eisen stellen aan de prestaties van werknemers.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Een site vol psychologische beïnvloeding: zo werkt Booking.com

'Te veel energie in zaken die niets opleveren'

Afgelopen maanden liep de topman mee met diverse managers binnen Expedia. Zijn conclusie: het bedrijf is te snel en ongecontroleerd gegroeid, bijvoorbeeld door overnames van andere boekingwebsites. Diller noemt de organisatie 'opgeblazen' en complex.

Diller: "Eerlijk gezegd weten weinig mensen precies wat ze moeten doen tijdens hun werkdag. We moeten gedisciplineerd en slimmer gaan werken. Ik zie dat er momenteel veel energie gestopt wordt in zaken die waarschijnlijk niks opleveren."

Verlies op de beurs

Expedia verklaart dat de reorganisatie niets te maken heeft met de uitbraak van het coronavirus, maar de reisorganisatie heeft wel last van de uitbraak. Gisteren leden bedrijven fors verlies op de Amerikaanse beurs, vooral organisaties in de reisbranche.

De groep als geheel moest 6 procent inleveren, dochterbedrijf Trivago 8 procent. Concurrenten American Airlines zakte 9 procent, terwijl Booking.com 7 procent verloor. De belangrijke graadmeter S&P 500 daalde met 3,4 procent, waarmee het de slechtste handelsdag was in zo'n twee jaar tijd.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Ook forse verliezen op beurzen Japan en VS vanwege angst coronavirus

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore