Economie

KPN moet te hoge tarieven voor overstappers alsnog aanpassen

03 februari 2020 16:40 Aangepast: 03 februari 2020 20:51
Beeld © ANP

KPN berekende jarenlang een te hoog tarief om nummerbehoud voor klanten mogelijk te maken. Die tarieven moet KPN nu met terugwerkende kracht aanpassen, bepaalt de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Wanneer klanten overstappen naar een andere aanbieder, dan kunnen zij hun telefoonnummer houden. De aanbieder waar de klant vertrekt mag dan de kosten die het moet maken in rekening brengen bij de aanbieder waar klanten naartoe overstappen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

KPN zet ontmanteling XS4All door, houdt naam voor bestaande klanten

Te veel gerekend

Bij aanbieders van vaste nummers waar consumenten naar toe overstapten heeft KPN te veel in rekening gebracht. Dat bleek vorig jaar al, naar aanleiding van klachten van concurrenten.

KPN paste vervolgens de tarieven aan, maar nu heeft de ACM bepaald dat dit met terugwerkende kracht had moeten gebeuren: vanaf 18 januari 2017.

Daadwerkellijke kosten

KPN berekende aan concurrerende aanbieders per nummer dat werd overgezet 2 euro, maar volgens de ACM had dat slechts 1,15 euro mogen zijn. Dat zijn namelijk de daadwerkelijke kosten.

Per nummerblok (meerdere nummers die bij elkaar horen, bijvoorbeeld bij een bedrijf) rekende KPN 200 euro, terwijl dat maar 42,80 euro had mogen zijn.

Om hoeveel klanten en nummers het gaat weet een woordvoerder van de ACM niet. KPN reageerde niet direct op vragen van RTL Z.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Providers moeten bij roaming in buitenland ook 4G bieden

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore