Economie

Bij de spaaractie anno 2020 is plaatjes sparen alleen niet genoeg

06 januari 2020 06:19 Aangepast: 06 januari 2020 15:31
Het aloude voetbalplaatjes sparen wordt aangevuld met een online game-app. Beeld © Albert Heijn

Hoe maak je een spaaractie nog echt interessant voor de jeugd van tegenwoordig, moeten ze bij supermarkt Albert Heijn, de KNVB en Eredivisie CV gedacht hebben. Zij ontwikkelden samen met de Nederlandse ondernemer Jip Samhoud (29) een game-app waarin spaarders het tegen elkaar kunnen opnemen. "We willen de viraliteit verhogen."

Het regent sinds gisteravond televisie- en YouTube-reclames rond de spaaractie. Daarbij wordt flink uitgepakt met 252 plaatjes van spelers van de achttien Eredivisieclubs en het Nederlands elftal (mannen én vrouwen). Die krijgen klanten per setje van vier bij elke tien euro aan boodschappen.

Maar daar blijft het niet bij. Net als vorig jaar is er een app waarbij de voetbalplaatjes gescand en opgeslagen kunnen worden. Nieuw is dat je met de plaatjes toegang krijgt tot vier voetbalgames waarbij kinderen op dezelfde app tegen elkaar kunnen spelen.

Nederland loopt voor

Het concept komt uit de koker van het Nederlandse bedrijf &Samhoud Media, dat sinds vier jaar samenwerkt met Albert Heijn. "We hadden dit idee al heel lang in gedachten", vertelt oprichter Jip Samhoud. Samen met zijn team werkte hij achter de schermen een halfjaar lang aan de game-app.

Samhoud: "We werken ook voor retailers in het buitenland, zoals Spanje en Portugal. In die landen lopen ze wat betreft grote loyaliteitscampagnes  een paar jaar achter vergeleken met hier. De dino-campagne kwam bijvoorbeeld twee jaar later. Albert Heijn is echt een topspeler in de wereld."

De mobiele game. De mobiele game.

Moestuintjes en insecten

De actie staat in de langere traditie van op kinderen gerichte - spraakmakende - spaarcampagnes bij Albert Heijn, zoals die rond de welbekende moestuintjes of de acties met bioloog Freek Vonk over dinosaurussen en insecten.

De nieuwe voetbalplaatjescampagne moet met zijn game-app echter nog meer bereik genereren onder de jeugd. "We willen graag vernieuwen", zegt Johan van der Zanden, die als marketingdirecteur verantwoordelijk is voor alle campagnes van Albert Heijn. "Maar voetbal blijft de grootste sport die het meest verbind. Zeker met het EK voetbal op komst deze zomer."

Zes tot twaalf jaar

Naast de circa 5 miljoen mensen die per week boodschappen doen bij de supermarkt, is de actie gericht op Nederlandse kinderen van zes tot twaalf jaar - in totaal een kleine 1,4 miljoen kinderen.

Van der Zanden: "In deze doelgroep zitten de meeste spaarders. Oudere kinderen vinden juist gamen weer leuker. Al is er geen leeftijd verbonden aan de actie. We hopen wel weer op een hype op het schoolplein."

Het plaatje van Groenen. Het plaatje van Groenen.

Het idee van een game lag al langer op de plank. Samhoud. "De voetbalplaatjes kennen we al langer. Die wil je in de tijd van nu digitaal versterken en zo willen we de viraliteit van de campagne verhogen. Een multiplayer game hadden we al best lang in gedachten. Dan kun je als kind ook meer doen dan puur plaatjes in boeken plakken."

Ook aan de kinderen die nog geen eigen mobiele telefoon hebben is gedacht. Zij hebben weliswaar geen eigen telefoon, maar maken in veel gezinnen vaak gebruik van de iPad van het gezin, aldus Van der Zanden.

Frenkie en Jackie

De plaatjes zelf - dit jaar voor het eerst met actiefoto's - zijn ontwikkeld door reclamebureau TBWA\Neboko, dat al ruim tien jaar met de grootgrutter samenwerkt en daarnaast ook reclames ontwikkelt voor bedrijven zoals McDonald's, Adidas, Staatsloterij en Schiphol.

TBWA\Neboko ontwikkelde de reclames met voetbalsterren Frenkie de Jong, Jackie Groenen, Steven Berghuis en Donny van de Beek. Zakelijk directeur Anita Ligthart spreekt vanwege de grote zichtbaarheid van Albert Heijn een 'hele bijzondere' campagne. "In een klein team bedenken we de strategie en creatie. Met groter team werken we die verder uit, denk aan enkele tientallen mensen", vertelt Ligthart.

Meer klanten

Maar wat levert de gehele operatie nu onder de streep op voor Albert Heijn? Het bedrijf geeft toe dat het alles meet: het aantal deelnemers, de hoeveelheid spaarboeken, het app-gebruik en de waardering onder klanten. 

Toch blijft Van der Zanden mysterieus. "We zijn actief in een hele concurrerende markt, dus over de exacte opbrengst of omzet doen we geen uitspraken. Het is vooral een sympathieke actie. Maar natuurlijk moet het ook leiden tot meer klanten die kiezen voor Albert Heijn."

Grote acties bij Jumbo 

Ook concurrent Jumbo zet dit jaar in op grote reclamecampagnes rond sporters, zo laat het bedrijf weten aan RTL Z. Grote blikvangers daarbij zijn Formule 1-coureur Max Verstappen en wielrenner Tom Dumoulin. Vorige week is de nieuwste televisiecampagne van start gegaan met Dumoulin - sinds dit jaar onderdeel van wielerploeg Jumbo-Visma - in de hoofdrol.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore