Economie

Uit de auto, op de fiets: bedrijven klaar voor leasefietsregeling

25 december 2019 14:27 Aangepast: 26 december 2019 08:38

Om het fietsen te stimuleren wordt het vanaf 1 januari in Nederland mogelijk om via het werk een elektrische fiets te leasen. Het is een langgekoesterde wens van minister Stientje van Veldhoven (D66). "Als we Nederland bereikbaar willen houden, is de fiets ons geheime wapen tegen de drukte."

Veel bedrijven informeren hun werknemers er al over, zoals zorginstelling Millingen aan de Rijn in het gelijknamige dorp. "Woon je verder dan 10 kilometer van het werk, dan betaal je als werknemer hier alleen de bijtelling, zeven procent van de adviesprijs van de fiets per jaar", vertelt Roel Jutten, bestuurder van de instelling.

Jutten hoopt door de regeling in te voeren nieuwe werknemers aan te trekken. "Er is natuurlijk een personeelstekort in de zorg, en het zou fijn zijn als mensen door deze regeling bij ons komen werken in plaats van bij een ander gasthuis."

Helft van de tijd op de fiets

Maar als je gebruik wil maken van de regeling, moet je wel minimaal de helft van de dagen dat je werkt op de fiets komen. Jutten: "Daarvoor tekenen de werknemers een intentieverklaring. Voor de andere dagen krijgen ze dan alsnog een reiskostenvergoeding. Dit is om ervoor te zorgen dat ze de fiets niet uitlenen aan hun kinderen, maar er zelf gebruik van gaan maken."

De regeling zit zo: de werkgever betaalt de fiets en meestal de kosten van onderhoud en reparatie. De werknemer betaalt een deel van de bijtelling, wat een paar euro per maand extra belasting betekent. Als een fiets bijvoorbeeld 2000 euro is, is de bijtelling (7 procent van 2000) 140 euro per jaar. De belasting is 59 euro per jaar. Dat komt neer op 4,92 per maand, voor iemand met een inkomen van 35.000 per jaar.

Wachten tot regeling ingaat

Wendeline Roest werkt als verpleegkundige in de instelling en is blij met de regeling. Ze legt de 11 kilometer naar werk altijd af op haar omafiets, tenzij het regent. Dan neemt ze de bus.

Ze wacht bewust met de aankoop van de elektrische fiets tot de regeling ingaat, zodat ze het geld niet voor hoeft te schieten. "Ik wilde er al heel lang één, maar dat is al snel duizend euro. Daar kleed ik liever mijn kinderen goed van aan."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vanaf 1 januari rijd je voor een prikkie een dure fiets van de zaak

Uit de auto, op de fiets

Rond de 50 procent van de werknemers woont binnen 10 kilometer van het werk. Uit cijfers van CBS blijkt dat 6,5 procent de fiets pakt, 14 procent het openbaar vervoer en 68,5 procent met de auto. Minister Van Veldhoven hoopt door de fiscale regeling werknemers die dichterbij werk wonen vaker op de fiets te krijgen. "Het is gezond voor jezelf, helpt voor de luchtkwaliteit en helpt enorm tegen de files die we hebben."

Fietsenmaker Ralph Benschop heeft een winkel in Millingen aan de Rijn en in Nijmegen, en heeft vast zeventig extra elektrische fietsen ingeslagen, vooruitlopend op de regeling. "Het idee is dat de werknemer de fiets komt uitzoeken, en wij het verder regelen met de werkgever. Het kan ook dat daar nog een partij tussen zit." 

Wendeline is vooral blij dat ze straks op de elektrische fiets naar werk kan. "Vooral tijdens de nachtdiensten geeft het een veiliger gevoel."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Recordaantal elektrische fietsen verkocht in 2018

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore