Economie

Zandvoort wil 'groenste Grand Prix', maar de plannen zijn nog weinig concreet

24 december 2019 16:26 Aangepast: 25 december 2019 10:25
De Formule 1 van Zandvoort moet een duurzaam feestje worden. Beeld © ANP

Een verbod op plastic rietjes, tappunten voor gratis kraanwater en de aanplant van bomen. Het bestuur van de gemeente Zandvoort heeft een overzicht gepubliceerd van maatregelen die de organisatie achter de race gaat nemen om de Formule 1 van Zandvoort te vergroenen.

De Dutch Grand Prix (DGP) streeft ernaar om van de Formule 1 in Zandvoort in 2020, 2021 en 2022 'de duurzaamste race ter wereld' te maken. Alleen op die voorwaarde stemde ook GroenLinks in met miljoenensteun voor een bereikbaarheidsplan voor het evenement.

VVD-wethouder Ellen Verheij-de Haas, onder meer verantwoordelijk voor Toerisme en Economie, heeft de raad nu een update gestuurd met maatregelen voor de uitvoering van de motie. Ze spreekt van een 'meerjarenstrategie': de ambities moeten eind 2022 worden gehaald, 'of eerder indien mogelijk'.

Met dat laatste zinnetje, vermeld onder het kopje 'risico's', krijgen de plannen een vrijblijvend karakter. Ook het feit dat 'de organisator primair verantwoordelijk is' voor de te nemen maatregelen, en de gemeente dus geen sancties kan opleggen, laat ruimte open op de duurzame teugels te laten vieren.

Lokaal inkopen

Met zijn duurzame ambities loopt Zandvoort overigens voor op de Formule 1 zelf. De raceorganisatie kondigde vorige maand aan dat het vanaf 2030 volledig klimaatneutraal wil gaan racen. Een grote rol is weggelegd voor groene stroom, het gebruik van biobrandstoffen voor de raceauto's en een verbod op wegwerpplastic. 

In de tussentijd roept de Nederlandse F1-organisatie alle 300.000 bezoekers op met de fiets of de trein te komen. Een groot deel daarvan zal ook per fiets komen, blijkt uit het mobiliteitsplan dat vorige week werd gepresenteerd. De Fietsersbond deed de plannen af als 'gigantisch ambitieus'. Ook de crew en leveranciers moeten er aan geloven: voor hen staan betaalbare huurfietsen klaar.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bezoekers Formule 1 moeten zich opmaken voor lange wandeltochten

Om het aantal gereden kilometers zo klein mogelijk gehouden, wordt gezocht naar lokale cateraars en leveranciers. Onnodig plastic is uit den boze: het gebruik van rietjes, confetti en ballonnen wordt aan banden gelegd. Overal op het terrein komen tappunten waar bezoekers hun eigen flessen gratis kunnen vullen.

Zeven Boeing 747's

Hoewel de uitstoot van broeikasgassen zo veel mogelijk wordt geminimaliseerd, zal er hoe dan ook veel CO2 de lucht in komen. Tijdens alle 21 Grand Prixs in 2019 kwam er totaal 257.000 ton CO2 vrij, maakte F1 vorige maand bekend. Dat komt neer op 12.500 ton per race. Ter vergelijking: een Nederlander stoot gemiddeld 10 ton CO2 per jaar uit.

Bijna de helft hiervan wordt op het conto geschreven van de logistiek. Zo verscheept ieder raceteam per race het equivalent van acht olifanten aan gewicht, schat DHL, dat verantwoordelijk is voor de logistiek van de F1. Daarbij wordt gebruikgemaakt van zes of zeven Boeing 747's per race. De raceauto's zelf zijn goed voor nog geen procent.

DHL Nederland staat 'volledig achter' de duurzame ambities van de Formule 1 in Zandvoort, maar kan nog geen concrete maatregelen noemen waarmee de vervoerder de CO2 naar beneden gaat brengen, zegt woordvoerder Ewout Blaauw. "Alles wordt op dit moment in de steigers gezet."

50.000 bomen

Voor de energievoorziening van het evenement wordt ingezet op maximaal gebruik van hernieuwbare bronnen. Binnen drie jaar, dus bij de laatste van de drie Grand Prixs in 2022, moet het gebruik van vervuilende dieselstroomaggregaten tot het verleden behoren.

Om de CO2-voetafdruk te compenseren, gaat DGP bomen en struiken planten. Hoeveel en waar is nog niet bekend. Volgens een berekening op basis van data van Trees for All moeten zeker 50.000 bomen worden geplant. Dat komt al snel neer op enkele honderden hectaren, als je uitgaat van 150 volwassen bomen per hectare.

De stichting die particulieren en ondernemers helpt met CO2-compensatie door het planten van bomen heeft als vuistregel dat vier bomen na dertig jaar 1 ton CO2 hebben opgenomen. "Dit is een natuurlijk een gemiddelde schatting", benadrukt Egon de Bruin van Trees for All. "Het maakt uit waar je de bomen plant, welke soort je gebruikt en op welke ondergrond."

Te vrijblijvend

GroenLinks-fractievoorzitter en gemeenteraadslid Karim el Gebaly is 'gemengd positief' over de brief van de wethouder. "Eerlijk is eerlijk", zegt de indiener van de motie om de Grand Prix van Zandvoort te verduurzamen. "Ik ben tevreden over de totaliteit waarop de motie wordt uitgevoerd."

Wel vindt het raadslid de eis dat de aangekondigde maatregelen pas in 2022 moeten worden genomen wel erg vrijblijvend. "Het moet allemaal nog in beton worden gegoten", zegt el Gebaly. "Ik hoop dat het beloofde actieplan waarin per jaar wordt afgesproken wat er concreet wordt gedaan snel komt."

DGP bestrijdt dat er sprake is van vrijblijvendheid. "Wij staan voor honderd procent achter deze plannen", zegt woordvoeder Simon Keijzer. "We willen écht de groenste Grand Prix van het kalenderjaar zijn. We gaan onze stinkende best doen om ons aan de afspraken te houden, want willen na 2022 terugkeren in Zandvoort."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore