Economie

Omzet detailhandel stijgt, maar fysieke speelgoedwinkel krijgt het nog moeilijker

04 december 2019 07:45 Aangepast: 18 december 2019 20:56
De omzet van de detailhandel stijgt door, vooral winkeliers met een webshop profiteren. Beeld © ANP

Goed nieuws voor Nederlandse supermarkten, doe-het-zelfzaken en webwinkels: hun omzet neemt volgend jaar naar verwachting met 3 procent toe. Maar fysieke kledingwinkels, speelgoedzaken en elektronicawinkels hebben het juist moeilijk in 2020.

Dat blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau.

Consumenten hebben namelijk meer geld uit te geven, doordat de koopkracht en de werkgelegenheid verder stijgen. Maar niet alle retailers profiteren hiervan. De omzet van fysieke kledingwinkels gaat licht dalen en die van speelgoedwinkels krimpt zelfs fors, becijferen de economen.

Dat komt vooral door stevige concurrentie van webwinkels en sluiting van winkels. De omzet van fysieke speelgoedwinkels daalt naar verwachting met ruim 15 procent in 2020.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Steeds meer speelgoedwinkels sluiten, maar deze ondernemers blijven erin geloven

Meer webshops, minder fysieke winkels

Afgelopen tien jaar verdween 14 procent van de fysieke winkels, dat zijn ruim 11.000 winkels minder. Vooral schoenenwinkels, speelgoedwinkels en elektronicazaken sloten hun deuren. Het aantal supermarkten nam wel toe (+4 procent), terwijl het aantal webwinkels steeg van ruim 12.000 naar bijna 41.000.

Komend jaar profiteren vooral zogenaamde 'multichannel retailers' van de koopkrachtstijging. Dit zijn retailers die zowel een fysieke winkel als een webshop hebben. ING verwacht dat de omzet van dit soort winkels met gemiddeld 20 procent toeneemt. Dat is nog sterker dan bij de pure webwinkels: ING verwacht dat de omzet van webshops met 12 procent stijgt.

Geen verhuizing? Dan maar verbouwen

In fysieke winkels vindt de hoogste omzetgroei plaats bij supermarkten (+3 procent) en woonwinkels (+5 procent). Woonwarenhuizen en doe-het-zelfwinkels profiteren volgens de bank van de krappe huizenmarkt. Omdat mensen niet kunnen verhuizen, zullen ze vaker hun woning opknappen en opnieuw inrichten.

De omzet van winkels die eten verkopen stijgt gemiddeld nog sterker dan non-foodwinkels. In 2019 was dit juist andersom, dat had vooral te maken met de btw-verhoging

Miniatuurvoorbeeld
Meer lezen

Minder kleding, meer meubels: omzet detailhandel groeit minder hard

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore