Economie

Een derde van vliegreizen niet verder dan 750 kilometer

27 november 2019 06:26 Aangepast: 27 november 2019 08:52
Vliegtuigen op de start- en landingsbaan van Schiphol. Beeld © ANP

Parijs, Brussel en vooral Londen: het aandeel van korte afstandsvluchten bij Nederlandse luchthavens kwam vorig jaar uit op 31 procent. Samen zorgden deze ruim 23 miljoen passagiers op vluchten tot 750 kilometer vorig jaar voor 3,48 megaton CO2-uitstoot.

Liefst 38 procent van de vliegtuigen die in 2018 opstegen vanaf Schiphol vlogen naar een bestemming niet verder dan 750 kilometer.

In totaal gaat het jaarlijks om ruim 200.000 vluchten van en naar Nederlands grootste luchthaven. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Royal HaskoningDHV in opdracht van milieuorganisatie Greenpeace.

"Je moet je afvragen waarom deze korte vluchten er zijn", zegt campagneleider Dewi Zloch van Greenpeace. "Dit soort vluchten voelt zinloos. Zeker in tijden van de klimaatcrisis moet de luchtvaartsector iets doen om dit aan te pakken."

Londen met stip op 1

Vooral Londen is een populaire bestemming. Het hele jaar door vertrekt er gemiddeld iedere twintig minuten een vlucht naar de Engelse hoofdstad. Zo vlogen er bijna 2,6 miljoen mensen vanuit Nederland naar een van de zes luchthavens van Londen.

Andere populaire bestemmingen van korte vluchten zijn Parijs (dertien vluchten per dag), Kopenhagen, Manchester en München. Ook wordt er naar Brussel vijf keer per dag gevlogen.

Alleen al vanaf Schiphol zijn er 54 bestemmingen tot een afstand van 750 kilometer. Schiphol staat wereldwijd bekend als een van de populairste 'hubs', vanwege de vele overstapverbindingen.

Bij de luchthavens van Eindhoven en Rotterdam gaat het om respectievelijk vier en twee bestemmingen, waaronder Praag en Innsbruck.

Relatief hoge uitstoot

De totale CO2-emissie van vertrekkende korte vluchten vanaf Nederlandse luchthaven was vorig jaar 1,78 megaton. Worden ook aankomende korte vluchten meegerekend, dan gaat het om 3,48 megaton CO2-uitstoot.

Omdat korte vluchten voor relatief meer vervuiling zorgen door de hoge uitstoot bij landen, taxiën en opstijgen, vindt Greenpeace dat deze vluchten zo veel mogelijk moeten worden vervangen door treinen of elektrische bussen. "Zo kunnen we flinke klimaatwinst boeken en verdwijnt veel van de overlast voor de omgeving en de natuur", aldus campagneleider Dewi Zloch.

Waarom niet met het ov?

Veel bestemmingen in Europa zijn ook bereikbaar per trein. Waarom kiezen reizigers toch vaak voor het vliegtuig? OV-expert Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl: "Reizigers willen niet overstappen en dat moet vaak wel bij de wat langere afstanden."

Volgens Van Kuyeren zijn reizigers best bereid de trein te pakken. "Kijk maar naar de hogesnelheidstrein van Amsterdam naar Parijs, die is vaak volgeboekt", zegt hij. "Reizigers willen best met het openbaar vervoer, maar wel onder voorwaarden. De reis moet betaalbaar zijn, makkelijk te boeken en reizigers willen zo min mogelijk overstappen. Eigenlijk dezelfde voorwaarden die ze stellen aan een vliegreis."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`