van onze partner Rabobank

Venlose bezorgdienst wil Zuid-Nederland veroveren

20 november 2019 15:24 Aangepast: 29 november 2019 14:45
Beeld © InVenlo

In Venlo kan je via het platform InVenlo maaltijden bestellen of online boodschappen doen bij verschillende winkels. Je bestelling wordt verzameld en in één keer bezorgd per elektrische fiets. Na Venlo moeten meer steden in Zuid-Nederland volgen.

InVenlo.nl bestaat inmiddels twee jaar. Het idee achter het platform is dat winkels in de buurt zich aansluiten, waardoor inwoners ook online makkelijk lokale producten kunnen kopen. Bijkomend voordeel is dat de bezorging van verschillende winkels gecombineerd wordt en producten vaak dezelfde dag bezorgd worden.

De startup heeft inmiddels een ‘wagenpark’ van tien elektrische fietsen, één elektrische scooter en één niet-elektrische auto. Tijd om op te schalen. Daarom kijkt Tom Terhaag, een van de drie oprichters, ook buiten Venlo. "Binnen drie tot vijf jaar willen we in alle grote steden van Zuid-Nederland zitten."

Concurrentie

Terhaag: "De markt van het bezorgen van maaltijden en food wordt nu verdeeld, dus je moet niet te laat zijn. We willen volgend jaar uitbreiden naar een nieuwe stad. Daarna focussen we ons op de steden waar onze concurrenten nog niet zijn.

Deliveroo is al actief in Eindhoven. We hebben niet zo’n groot marketingbudget als zij, dus zo’n stad is voor ons lastiger. Aan de andere kant: onze commissie is lager. Bedrijven betalen commissie per aankoop op een no-cure-no-paybasis. Klanten betalen 2,50 euro bezorgkosten binnen een straal van tweeënhalve kilometer of 4,50 euro tot vijf kilometer.  

We doen veel dingen anders dan onze concurrent. Zo zijn de bezorgers bij ons in dienst. Daarnaast kunnen mensen bij ons aankopen combineren van verschillende verswinkels, zoals de bakker, slager en groenteboer. We verzamelen de aankopen en leveren die in één keer."

Venlo

"We hebben veel terugkerende klanten, hebben honderden bestellingen per week en groeien nog altijd. Negentig procent van onze bezorgingen zijn maaltijden en tien procent boodschappen. 

We zien daarom mogelijkheden om ook binnen Venlo te groeien, vooral door klanten te wijzen op het gemak van online boodschappen doen. Ze zijn hier wat conservatiever dan studenten in andere steden. Daarom vind ik het niet vervelend dat Picnic ook in Venlo actief is. Zij zorgen voor een andere mindset bij inwoners, waar wij ook van profiteren."

Uitdagingen

"Voorheen bezorgden we ook producten van andere winkeliers, maar daar zijn we begin dit jaar mee gestopt. Het probleem met retail is dat het lastig bleek mensen te overtuigen bij ons te kopen. Je moet concurreren met het marketingbudget van Bol.com en Wehkamp.

De lokale boekhandel bood zijn assortiment aan via ons platform, maar er werd niks gekocht. We zijn nog wel in gesprek met retailers om te zien of wij kunnen bijdragen aan de logistiek van de verkopen via hun eigen winkel of de website van Invenlo.nl.

We zijn ook gesprekspartner van de gemeente als het gaat om binnenstedelijke distributie. Elke stad wil binnen nu en vijf jaar een emissieloze binnenstad, waardoor al het vervoer elektrisch moet plaatsvinden. En dáár liggen kansen."

Tom Terhaag

Directeur-eigenaar Invenlo.nl

Studeerde marketingmanagement in Eindhoven

LinkedIn

Levensmotto: 'Als je van plan bent na te denken, denk dan groot'

Dit interview is onderdeel van de serie Growing Ideas, waarin we een kijkje nemen in de toekomst van Food & Agri en innovatieve ondernemingen uit deze branche een podium bieden.

Rabobank is een coöperatieve bank. Dit betekent dat wij niets alleen doen, maar altijd met anderen. Om samen wereldwijd oplossingen van klanten op te schalen en door te ontwikkelen. Growing a better world together.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`