Economie

Winkeliers in actie: geen staking en middelvingers, maar brieven

13 november 2019 07:35 Aangepast: 13 november 2019 07:50
Winkeliers sturen boze brieven naar de overheid. Beeld © ANP

Na de boeren, de bouw en de leraren komt nu ook de retail in opstand. Deze week stuurt brancheorganisatie INretail boze brieven en mails naar Den Haag, waarin winkeleigenaren oproepen tot lastenverlichting, minder regels en hogere btw voor Chinese webwinkels. "Het wordt ons onmogelijk gemaakt om klaar te zijn voor de toekomst."

Winkeliers willen innoveren en verduurzamen, maar lastenverhogingen en nieuwe regels van de overheid maken dat onmogelijk. Dat schrijft directeur Jan Meerman van brancheorganisatie INretail op de website.

INretail stuurt vandaag een brief naar de Tweede Kamer, waarin de winkeliersvereniging oproept tot lastenverlichting. De retailers willen dat Kamerleden de btw verlagen, werkgeverschap te belonen, boetes op flexibele arbeid intrekken en winkeliers meer ruimte geven voor extra verdienmogelijkheden, zoals horeca. De btw op pakketjes uit China moet juist flink omhoog, vinden de winkeliers.

Meerman waarschuwt: "Als er niets gebeurt, gaan ondernemers failliet en verdwijnen banen en verloederen winkelstraten en daarmee onze dorpen en steden."

'We zijn te braaf'

De brief is gebaseerd op een oproep van ondernemer Ingrid Kramer uit Sneek. Zij vroeg de branchevereniging om actie. Volgens Meerman verwoordt de eigenaresse van een lingeriewinkel exact wat veel andere winkeliers denken:

'Wij hebben weliswaar geen stikstofprobleem, of PFAS in de grond, maar kampen met een optelsom van regels en verplichtingen die ons nekt. Wij zijn te braaf! Te stil! Terwijl onze winkels om zeep worden geholpen. Het zijn de niet nagekomen beloftes, hoge belastingen, het parkeerbeleid in gemeenten en de buitenlandse onlinegiganten die ongehinderd hun gang mogen gaan.'

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Parkeren wordt steeds duurder, tot onvrede van winkeliers

Grote, gouden middelvinger

De positie van de winkeliers moet hoger op de agenda van politieke partijen, vindt Meerman. Zijn reclamebureau had een campagne bedacht met een grote, gouden middelvinger. Die zou te zien moeten zijn op geveldoeken aan hoge gebouwen in Den Haag en op stickers. Maar dat vond INretail toch niet gepast.

"Er was veel voor te zeggen: het Haagse beleid wordt door retailers ervaren als één grote uitgestoken middelvinger", schrijft Meerman op de website. Toch besloot hij dat niet te doen, want hij gelooft meer in een goed debat.

'Stakingen hebben weinig effect'

Bovendien hebben de stakingen en protesttochten weinig effect gehad, vindt Meerman. "Boeren en bouwers mogen dan weliswaar rekenen op brede steun in de samenleving, het kabinet heeft tot op heden nog geen van hun eisen ingewilligd. Hoop energie dus, bitter weinig effect."

De branchevereniging roept zijn leden op de brief zoveel mogelijk naar Kamerleden te sturen. Meerman belooft de komende tijd met politici 'in gesprek en in debat' te gaan over de problemen in de retail.

De winkeliersvereniging overwoog een campagne met deze afbeelding van een gouden middelvinger. De winkeliersvereniging overwoog een campagne met deze afbeelding van een gouden middelvinger.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`