Economie

Werk aan de weg, RWS plant zich een ongeluk: 'Anders sta je nog langer in de file'

12 november 2019 06:21 Aangepast: 12 november 2019 08:09
Werkzaamheden aan de Galecopperbrug Beeld © Rijkswaterstaat

De Galecopperbrug, het Zuidasdok en de A7 bij de Afsluitdijk. Het regent wegwerkzaamheden dezer dagen en het einde is nog niet in zicht, weet Rijkswaterstaat: er komt nog een grote bulk aan en het gaat niet lukken om dat allemaal in de rustige zomermaanden te plannen. "Als we niets doen, sta je nog veel langer in de file."

Het aantal files in Nederland is dit jaar weer toegenomen, ook buiten de spits en de Randstad, zegt de ANWB. Ongelukken, gladheid en slecht weer zijn vaak de boosdoeners, maar ook wegwerkzaamheden.

Een aantal grote projecten in de Randstad leidde recent tot chaos op de weg en het spoor. Kan dat nou niet in de vakantie worden gepland, vroegen velen zich af.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Chaos op de weg: samenloop van omstandigheden zorgt voor veel file

Duizenden maatregelen per jaar

"We krijgen veel vragen waarom we dit niet in de herfstvakantie hebben gedaan, maar dat lukte qua planning nou eenmaal niet", zei een woordvoerder van Rijkswaterstaat (RWS) eerder over de werkzaamheden aan de snelweg A10 Zuid bij Amsterdam. Maar waarom dan precies niet?

Het korte antwoord: er moet simpelweg heel veel werk verricht worden. Alleen al voor Midden-Nederland gaat het om duizenden maatregelen per jaar. Voor de grotere projecten geldt daarom een planning die meerdere jaren beslaat. "We zijn anderhalf jaar geleden al begonnen aan de planning van de werkzaamheden aan de Galecopperbrug in Utrecht", vertelt verkeersmanager bij Rijkswaterstaat Bas Janssen.

Werkzaamheden in de weg

Met een projectteam van acht mensen kijkt Janssen onder meer naar hoe de verkeersstromen tijdens werkzaamheden in goede banen kunnen worden geleid. "We kijken altijd naar welke periode het meest optimaal is", zegt hij. Verkeersluwe tijden, zoals nachten, weekenden of vakanties, hebben de voorkeur. Maar dan moeten er geen andere werkzaamheden in de weg zitten.

"De werkzaamheden aan de Galecopperbrug konden niet in de zomer, omdat in die periode al werkzaamheden aan de A2 waren gepland, de omleiding verliep via de brug." Daarbij: dit soort werk plan je volgens Janssen ook niet 'even in een weekendje'. Het moet ook haalbaar zijn. 

'Niet alles in de hand'

De overheidsdienst wil voorkomen dat je dubbel wordt omgeleid, of dat er op één weg meerdere werkzaamheden zijn. Tenminste, op de wegen onder beheer van Rijkswaterstaat (rijkswegen). "Mensen en navigatiesystemen kiezen uiteindelijk hun eigen route. We hebben niet alles in de hand", zegt Janssen.

Rijkswaterstaat neemt bij werkzaamheden de regie. Het voert overleg met de aannemers en specialisten die het werk verrichten, betrokken gemeenten, nooddiensten en ov-bedrijven. De planning van 'gewoon onderhoud' staat vaak al jaren vast. Grote projecten worden ingepland in fasen.

"We werken van grof naar fijn", zegt Janssen. "Na een eerste afstemming van de werkzaamheden met weg- en spoorbeheerders start de aanbesteding. Daarna volgt de uitwerking."

Scherper beeld

Zo volgt een steeds scherper beeld van wat er moet worden gedaan, door wie, en welke verkeersmaatregelen er nodig zijn om de werkzaamheden zo veilig mogelijk uit te voeren. Gaan er rijbanen dicht of wordt de snelheid beperkt? Welke aanwijzingen en borden zijn er nodig?

Volgens Janssen wordt er continu van alles afgestemd en overlegd, er wordt veel vergaderd, maar er wordt ook gewerkt met een gezamenlijk softwaresysteem om de planning tussen alle belanghebbenden in goede banen te leiden. "We gebruiken daarnaast allerlei modellen om te kunnen berekenen wat de wegen qua drukte aankunnen."

Goed gesmeerd

Het is een flinke klus waar veel partijen en afdelingen worden aangehaakt, weet de manager. "Hoe voorkom je hinder voor de weggebruiker én geef je werkzaamheden de ruimte? We bereiden zoveel mogelijk voor, maar ook tijdens de werkzaamheden sturen we bij. Het zijn heftige weken."

Volgens Janssen wordt er prima samengewerkt, de boel is 'goed gesmeerd'. Werkzaamheden worden in goed overleg met alle partijen uitgevoerd. Bij het project Zuidasdok zitten zo ook Prorail en de NS aan tafel, omdat er ook wordt gewerkt aan het spoor. "De NS neemt hier ook zelf het initiatief", aldus Janssen.

Dat betekent niet dat alles altijd vlekkeloos gaat. Bij het project Galecopperbrug was er nauwelijks overleg met de NS. Spoorproblemen zouden hier niet aan de orde zijn. Maar tot volle treinen en klagende reizigers leidde het wel.

Druk op wegen neemt toe

Een goed gesmeerde boel is nodig, want de druk op de Nederlandse rijkswegen neemt toe. "De komende tijd komt er veel onderhoud aan het wegennet aan", zegt RWS. De wegen worden drukker en omdat er steeds grotere en zwaardere voertuigen overheen rijden is er meer onderhoud nodig.

"We moeten daardoor eerder asfalteren, vervangen en renoveren", vertelt Janssen. Vooral bij bruggen en tunnels, zoals de recent aangekondigde werkzaamheden aan de Wantijbrug. "Veel wegen zijn tussen de jaren '50 en '70 aangelegd, dat betekent dat er in de komende periode veel werk op ons afkomt."

Geen hinder is niet mogelijk

Dat maakt het simpelweg onmogelijk voor RWS om alle werkzaamheden 'hindervrij' of bijvoorbeeld in de vakanties uit te voeren. "Er is wel genoeg personeel, maar niet genoeg ruimte." Het alternatief: beheersen. RWS trekt naar eigen zeggen 'alles uit de kast om de hinder zoveel mogelijk te beperken'.

Daarbij mogen we volgens Janssen niet vergeten dat die werkzaamheden in de eerste plaats worden gedaan voor de weggebruiker. Voor 'een veilige en vlotte doorstroming.' Niets doen aan de weg is geen optie. "Mensen moeten beseffen dat ze ook twee keer langer in de file hadden kunnen staan."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`