Economie

KPMG: 'Autokopers toch duurder uit door stijgende bpm'

28 oktober 2019 06:46 Aangepast: 28 oktober 2019 11:14
Beeld © ANP Foto

Vanaf volgend jaar wordt er structureel 200 miljoen euro meer betaald aan bpm, de belasting op de aanschaf van nieuwe auto's. Dat komt door de invoering van een nieuwe uitstoottest voor personenauto's.

Dat blijkt uit onderzoek van KPMG in opdracht van RAI Vereniging en Bovag. Tot half 2020 is er sprake van een incidentele bpm-stijging van in totaal 600 miljoen euro. 

Nieuwe meetmethode

Bpm is de aanschafbelasting op personenauto's en motoren. Sinds 2013 is de belasting vrijwel geheel gebaseerd op CO2-uitstoot. Daar was een meetmethode voor, NEDC, maar die wordt sinds september 2017 langzaam vervangen door de WLTP-emissietest. 

Die WLTP-emissietest geeft een eerlijker beeld van de werkelijke CO2-uitstoot. Het gevolg van dat nieuwe systeem is wel dat de gemeten CO2-waarde dus ook hoger uitvalt. Omdat op die waarden de bpm wordt berekend, stijgt de gemiddelde bpm. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zo veel meer aanschafbelasting zijn we gaan betalen voor een auto

600 miljoen euro naar staatskas

Staatssecretaris Menno Snel van Financiën heeft toegezegd vanaf 1 juli 2020 de bpm-tabel op de nieuwe waarden aan te passen, zodat autokopers uiteindelijk niet duurder uit zouden zijn. Tot die tijd is er sprake van een overgangsperiode. In die overgangsperiode gaat er ruim 600 miljoen euro extra bpm naar de schatkist, berekent KPMG. 

Maar ook na de overgangsperiode wordt er per auto meer bpm betaald dan nu, concluderen RAI en Bovag op basis van het onderzoek van KPMG.

Staatssecretaris Snel stelde eerder, op basis van onderzoek van TNO, dat de nieuwe testmethode weinig invloed zou hebben op de bpm-hoogte bij een nieuwe auto, maar dat de stijging vooral komt doordat er grotere, zwaardere auto’s worden verkocht met een hogere CO2-uitstoot.

Belangenclubs willen compensatie

Uit het onderzoek van KPMG blijkt echter dat dat niet het geval is, maar dat de nieuwe test direct zorgt voor een bpm-stijging. Belangenorganisaties Bovag en RAI willen nu dat de aangekondigde bpm-tabellen worden aangepast. Ze willen ook dat de meeropbrengst wordt gecompenseerd. 

"De melkkoe is weer van stal", schrijven de verenigingen. "De overheid int onterecht honderden miljoenen aan extra belasting bij de autokopers, ondanks de eerdere belofte dat de nieuwe emissietest niet tot hogere bpm-inkomsten mag leiden."

Reactie ministerie

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Financiën klopt de interpretatie van RAI en Bovag niet. Zij blijven bij het standpunt dat de bpm-opbrengst niet enkel stijgt als gevolg van de nieuwe meetmethode. Het ministerie baseert zich daarvoor op onderzoek van TNO, in opdracht van het kabinet. 

Daarbij heeft TNO 170.000 geteste auto's geanalyseerd. Volgens de woordvoerder kwam TNO op hele andere conclusies uit, namelijk dat de bpm-opbrengst sinds 2017 stijgt doordat auto's groter en vervuilender zijn en dus meer CO2 uitstoten. "Het kabinet betreurt het dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s is gestegen maar het ligt niet voor de hand om een CO2-belasting als de BPM te verlagen omdat nieuwe auto’s vervuilender worden. De vervuiler betaalt", zegt de woordvoerder. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van