Van onze partner Rabobank

Bloomon wil met nieuwe bloemenlijn verrassen

08 oktober 2019 06:05 Aangepast: 08 oktober 2019 10:35
Beeld © Bloomon

Bloomon heeft vijf jaar geleden de bestaande bloemenindustrie opgeschud met een abonnementsmodel en een kortere keten tussen kweker en klant. Hun nieuwe bloemenlijn, die eind september gelanceerd is, moet klanten meer gaan verrassen.

Traditioneel zitten er veel schakels tussen de kweker van bloemen en de consument: Bloemen gaan naar de veiling, waar importeurs ze kopen. Daarna gaan de bloemen via de groothandel naar de winkel om bij de consument thuis neergezet te worden.

Kostbare tijd, want de bloemen worden er niet beter op. Dat wilden de oprichters van Bloomon anders doen. Zij zijn sinds de oprichting in 2014 de enige schakel tussen de kweker en de consument. Medeoprichter Patrick Hurenkamp: "De klant krijgt daardoor een vers boeket dat langer blijft staan."

Pannenkoekenboeket

"We bieden iets anders dan een traditioneel pannenkoekenboeket met gerbera’s en veel groen. We maken boeketten zoals in de mode: met design, afwisseling en seizoensinvloeden. Dat begon met ons veldboeket, bestaande uit verschillende bloemen in diverse hoogtes.

Dat veldboeket is de afgelopen jaren veel gekopieerd. Ook traditionele bloemisten verkopen nu deze boeketten, soms zelfs onder de naam 'Bloomon-boeket'. Eigenlijk mag het niet, maar ik zie het als een compliment. Tegelijkertijd moet je blijven vernieuwen om de concurrentie voor te blijven.

Daarom gaan we nu een stap verder met de introductie van onze nieuwe lijn Atelier. We experimenteren met volledig nieuwe designs. De vorm, hoogte en uitstraling van het boeket is keer op keer totaal anders. Alsof je naar je lievelingsrestaurant gaat en een verrassingsmenu bestelt."

Abonnement

"We hebben vijf jaar geleden voor een abonnementsvorm gekozen om het mensen zo makkelijk mogelijk te maken. Elke twee weken wordt een nieuw boeket bezorgd, dat kan ook in de avonduren.

Maar soms willen mensen bloemen cadeau geven en dan is een abonnement niet zo logisch. Daarom is het ook mogelijk om eenmalig bloemen te geven. En we hebben recent flowergram geïntroduceerd. Dat zijn bijzondere gedroogde bloemen die door de brievenbus kunnen, waardoor de ontvanger niet thuis hoeft te zijn."

Samenwerken met kwekers

"We maken en bezorgen meer dan een miljoen boeketten per jaar. Daarvoor werken we nauw samen met een paar honderd kwekers. Ruim een jaar van tevoren bedenken we onze designs. Deze stemmen we af met de kwekers, zodat zij weten wanneer we de bloemen nodig hebben. Soms suggereren ze soorten die wij niet kennen of bedenken we samen een nieuwe bloem.

We zijn afhankelijk van de natuur, daardoor kan er altijd last minute iets veranderen. Soms is het weer te warm of verpest een hagelbui de oogst. We hebben ook weleens gehad dat koeien een deel van onze bloemen hadden opgegeten. Het is elke keer een uitdaging om te zorgen dat je genoeg bloemen hebt."

Brexit

"We zijn actief in Nederland, Duitsland, België, Denemarken en Verenigd Koninkrijk. We hebben voorlopig geen ambities om daar landen aan toe te voegen. Onze focus ligt op het bedenken van mooie producten en te groeien binnen de landen waar we actief zijn. 

Vanwege de onzekerheden rondom Brexit hebben we de afgelopen jaren steeds minder geïnvesteerd in Verenigd Koninkrijk. Dat is jammer, maar door regelgeving en papierwerk lopen we straks het risico dat onze bloemen ergens stil komen te staan. We gaan kijken wat er gebeurt."

Patrick Hurenkamp

Medeoprichter Bloomon

Studeerde Technologie management in Kopenhagen

LinkedIn

Levensmotto: 'Niet vergeten te genieten'

Dit interview is onderdeel van de serie Growing Ideas, waarin we een kijkje nemen in de toekomst van Food & Agri en innovatieve ondernemingen uit deze branche een podium bieden.

Rabobank is een coöperatieve bank. Dit betekent dat wij niets alleen doen, maar altijd met anderen. Om samen wereldwijd oplossingen van klanten op te schalen en door te ontwikkelen. Growing a better world together.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`