Economie

Vette rekening voor Marktplaats-handelaar in nep-Ray-Bans

17 september 2019 12:42 Aangepast: 17 september 2019 13:04
Handelaar in namaak Ray-Bans op Marktplaats liep tegen de lamp. Beeld © Getty Images

Een leuke bijverdienste met de handel in nepzonnebrillen van het merk Ray-Ban is een Nederlandse man duur komen te staan. Volgens de handelaar verdiende hij slechts 128 euro, maar daar gelooft de rechter weinig van. Uiteindelijk moest hij zijn winst afdragen en 2800 euro aan juridische kosten betalen.

Naar eigen zeggen bestelde de man in 2011 veertig nepzonnebrillen van Ray-Ban bij een verkoper in China voor 512 euro. Daarvan zou hij er zeven hebben weggegeven. Toen hij in 2017 wat minder inkomsten had, besloot hij om de brillen onder de naam 'Alex' via Marktplaats te verkopen.

Nagemaakte Ray-Bans

Uiteindelijk zou hij slechts vier nagemaakte Ray-Bans hebben verkocht, voor samen 128 euro. Maar eind 2017 liep 'Alex' tegen de lamp toen recherchebureau ACP in opdracht van het Italiaanse brillenconcern Luxottica een zonnebril bij hem kocht. Luxottica bezit de merkrechten op Ray-Ban.

Nadat onderzoek uitwees dat het een nepbril betrof, sommeerden de Italianen de man te stoppen met zijn handel. Toen hij daar niet op reageerde, sleepte Luxottica hem voor de rechter.

Voor de rechter

Uit een gisteren openbaar geworden vonnis blijkt dat de Haagse rechtbank oordeelde dat de man zijn handel moest staken. Ook moest hij een officiële opgave doen van de inkoop, voorraad en verkoop van het aantal brillen en die winst die hij behaalde.

Luxottica vermoedt dat de man véél meer heeft verkocht dan hij zegt. Luxottica telde in de tweede jaarhelft van 2017 niet minder dan 80 advertenties. Ook de rechtbank twijfelde aan het beperkte aantal verkochte zonnebrillen.

Juridische kosten

Verder moest de man zijn voorraad nepbrillen aan Luxottica afdragen en ook alle winst die hij met zijn handel boekte. Ook draaide hij op voor ruim 2800 euro aan juridische kosten die het bedrijf achter Ray-Ban maakte.

De advocaat van de handelaar, Guido Terlingen, wil weinig over het vonnis kwijt. "Wij hebben na de uitspraak een schikking getroffen, dus het staat mij niet vrij over de zaak te spreken."

Betalingsregeling

Volgens advocaat Gie van den Broek van Luxottica is er met de handelaar een betalingsregeling getroffen. "Hij trok voor de rechter het boetekleed aan, tekende ervoor dat hij de handel staakt en wilde de kosten uit de veroordeling betalen. Daarom hebben we geen deurwaarder op zijn dak gestuurd."

Volgens Van den Broek zijn zijn opdrachtgevers er niet op uit om mensen in de financiële problemen te brengen, maar moeten zij wel optreden omdat de handel in nepartikelen de afgelopen jaren 'de spuigaten uitloopt'.

Dat komt mede door het gemak waarmee mensen nepartikelen op internet kunnen bestellen, aldus Van den Broek. "Vroeger werden nepartikelen meestal vervoerd met zeecontainers. Tegenwoordig kunnen ze makkelijk online in kleine partijen worden gekocht, en per post verstuurd. De douane kan dat onmogelijk allemaal controleren."

Afschrikwekkend

Toch merkt Van den Broek dat het wel zin heeft om tegen die handel op te treden. "Onze praktijk richt zich op het bestrijden van namaak, en wij hebben onze handel vol. Aan mijn dossierkast zie je dat het wel degelijk effect heeft."

Zo nam het aanbod op Marktplaats in nepartikelen van bedrijven die hard optraden als Chanel en Björn Borg volgens hem sterk af. "Dat kan natuurlijk zijn omdat de trend voorbij is, maar het werkt zeker afschrikwekkend als blijkt dat merkrechthouders er niet voor terugdeinzen om naar de rechter te stappen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`