Economie

Songfestival 2020: financiële tophit of tranentrekker voor Rotterdam?

03 september 2019 16:26 Aangepast: 03 september 2019 20:47
Beeld © ANP

Het wordt een groot feest aan de Maas: wat is Rotterdam blij met het Eurovisie Songfestival dat in 2020 naar de stad komt. Maar wat het nou oplevert en wat het moet gaan kosten, daarover hult de gemeente zich nog in stilzwijgen.

Maar van die kosten valt wel een inschatting te maken, op basis van wat die andere stad aan de Maas dacht kwijt te zijn aan de organisatie en op te halen aan inkomsten. Daar liet Maastricht namelijk onderzoek naar doen, Rotterdam belooft in het bidbook dit nog te zullen laten doen.

De twee steden zijn vanzelfsprekend niet een-op-een te vergelijken, maar een van de opstellers van de prognose zegt tegen RTL Z dat bepaalde kosten wel vergelijkbaar zijn. Zo zal het aantal bezoekers niet enorm verschillen, vermoedt hij, al zullen het wel verschillende typen bezoekers zijn. In Maastricht zouden er bijvoorbeeld meer Duitsers komen. 

De kosten die Maastricht verwachtte te gaan maken. De kosten die Maastricht verwachtte te gaan maken.

20,2 miljoen voor hele event

Om het feest in Maastricht te organiseren zouden de gemeente Maastricht en de provincie Limburg samen 18,5 miljoen euro moeten bijbetalen, is te lezen in het bidbook. Maastricht zou 6 miljoen ophoesten, Limburg 6,5 miljoen en er werd 800.000 euro aan directe inkomsten verwacht.

De directe kosten zouden in Maastricht 12.780.000 euro bedragen, met nog een half miljoen euro aan onvoorziene kosten. De resterende 5 miljoen gaat om bijdragen in natura aan de organisatie, zoals de salarissen voor ambtenaren die meehelpen aan de organisatie. Samen wordt dat 18,5 miljoen euro. Tegenover die uitgaven, staan ook inkomsten. Daar zorgen vooral de bezoekers voor.

Dit dacht Maastricht dat het op zou leveren:

De prognose van opbrengsten van Maastricht. De prognose van opbrengsten van Maastricht.

Meer dan 50.000 bezoekers

Maastricht rekende op 3200 geaccrediteerde bezoekers: 1500 journalisten en mediapersonen, 1500 deelnemers en 200 officials voor de opbouw. Daarnaast werden er 49.000 bezoekers verwacht, van wie er 28.000 uit het buitenland zouden komen.

De stad ging uit van 100.000 overnachtingen in Zuid-Limburg. Er werd alvast een optie genomen op 3000 hotelkamers in de omgeving. Verwacht werd dat bezoekers gemiddeld tussen de 50 en 75 euro per persoon per nacht zouden uitgeven. In totaal zou er 4,2 miljoen euro uitgegeven worden aan overnachtingen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Songfestival kost NOS grofweg 12,5 miljoen euro aan inhuur

Bezoekers brengen 12 miljoen euro op

Nederlanders op bezoek voor het ESF zouden waarschijnlijk 50 euro per dag uitgeven aan horeca en winkelen, buitenlandse bezoekers 75 euro. De bezoekers zouden naar schatting 12 miljoen euro uitgeven, aan deelnemers, media en officials wordt nog eens ruim 8 miljoen verdiend. Totaal: 20,2 miljoen euro - waarvan meer dan 80 procent aan horeca en winkelen zou worden uitgegeven.

Voor Rotterdam wordt het nog een hele kluif om niet meer uit te geven dan deze 20 miljoen, als we er even voor het gemak vanuit gaan dat het festival voor net veel bedrijvigheid zorgt in de havenstad als in Zuid-Limburg.

Hoe zit het in Rotterdam? 

In de nog geheime financiële paragraaf van het Rotterdamse bidbook, zou gerekend worden op 15 miljoen aan kosten, meldde het AD in juli. Maar dat bedrag lijkt aan de lage kant, in andere schattingen wordt uitgegaan van 30, 40 en zelfs 50 miljoen. En het risico op zulke uitschieters ligt volledig bij de stad, waar Maastricht wilde afdwingen dat de risico's fifty fifty gedeeld zouden worden met organisator NPO.

Overigens werden zowel het bid van Maastricht als Rotterdam door de organisatie beoordeeld als 'zeer geschikt' als het gaat om de financiële bijdrage. 

Op hoeveel bezoekers Rotterdam precies rekent staat niet in het gepubliceerde bidbook, maar wel in een brief die in juni naar de gemeenteraad werd gestuurd. Toen ging het stadsbestuur uit van 3000 geaccrediteerde bezoekers en 28.000 bezoekers van buiten de stad,

Maasstad kijkt naar Stockholm

Op basis van de editie in Stockholm verwacht Rotterdam dat 14.000 van de bezoekers uit het buitenland komen. Die bezoekers blijven gemiddeld vijf nachten slapen, wat neer zou komen op 70.000 overnachtingen.

Stockholm kreeg in 2016 een indirecte impuls van 32,7 miljoen, waarbij een buitenlandse bezoeker in vijf dagen gemiddeld 935 euro uitgaf. Dat geld ging dus niet naar de stad, maar werd in totaal uitgegeven aan onder meer verblijf, drinken en eten en winkelen. Journalisten en mediabedrijven gaven per persoon gemiddeld 3000 euro uit - en daar verwacht Rotterdam er dus 1500 van. Bonuspuntje voor Stockholm: de stad zelf was nauwelijks tien miljoen euro kwijt aan de organisatie.  

Wat heeft Rotterdam te bieden? 

Rotterdam heeft naar eigen zeggen bijna 8000 hotelkamers in drie-, vier-, en vijfsterrenhotels en hostels. Daarnaast zijn er nog 1400 privé accommodaties via bijvoorbeeld Airbnb. Volgens de stad zijn er binnen 1 uur reistijd van Ahoy in totaal meer dan 20.000 kamers beschikbaar - waar de stad er al 3000 van heeft geblokkeerd voor de organisatie.

Al die mensen moeten ook op en neer vervoerd worden van en naar de hotels, Ahoy en andere evenementenlocaties. Rotterdam heeft voldoende touringcars beschikbaar. Voor de grote baas van het songfestival wordt er gedacht aan de auto's van het college van burgemeester en wethouders, die als 'verlengstuk' wordt gezien. Mogelijk is burgemeester Aboutaleb zijn auto dus een tijdje kwijt. Daarnaast is er geld gereserveerd om een deel van de geaccrediteerde bezoekers gratis met het OV te laten reizen.

Geen verlengde Mercedes met wifi

Als het ESF naar Maastricht was gegaan, had de songfestival-baas sowieso een verlengde Mercedes S-klasse gekregen. Die was voorzien van een chauffeur, wifi en water. Maastricht garandeerde verder dat iedere ESF-delegatie kon rekenen op een luxe touringcar, die alvast in optie waren genomen. Tien touringcars waren beschikbaar als shuttle in Maastricht. Met BMW werd gesproken over het huren van auto's.  

1,6 miljard mensen zien naam van de stad

Het ESF levert een hoop mediawaarde op. Zo kijken 185 miljoen mensen via televisie mee, wat volgens de schatting 55 miljoen euro aan waarde oplevert. Daarnaast worden er 50.000 tot 60.000 artikelen geschreven waarin de naam van de gaststad wordt genoemd. Die artikelen samen bereiken 1,6 miljard mensen en hebben een waarde van 28 miljoen euro, rekende men in Maastricht voor.

Het is een waarde, dus wellicht komen er in de toekomst meer mensen op de stad af, maar de stad krijgt niet direct geld bijgestort op de rekening. 

Wel levert het evenement naar verwachting 200 directe banen op. Naar schatting had Maastricht bijna drie ton aan toeristenbelasting kunnen innen. Als in Rotterdam de toeristenbelasting 6,5 procent blijft, een hotelovernachting gemiddeld 100 euro kost en er daadwerkelijk 70.000 overnachtingen plaatsvinden, wordt dat 455.000 euro aan extra belastinggeld voor de Maasstad.  

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van