Economie

Douze points voor Rotterdam: dit gaat het songfestival kosten en opleveren

30 augustus 2019 17:57 Aangepast: 31 augustus 2019 17:02
De Erasmusbrug uitgelicht in het groenwit nadat bekend werd dat Rotterdam gaststad is voor het Eurovisiesongfestival. Beeld © ANP

Rotterdam gaat het Eurovisie Songfestival volgend jaar mei organiseren. In Ahoy zullen drie 'state-of-the-art' tv-shows worden gemaakt voor 180 miljoen kijkers. Over de kosten wil de gemeente tot half september niets zeggen. Schattingen lopen uiteen van 20 tot 30 miljoen euro.

De gemeente wil nu nog niets zeggen omdat het concurrentiegevoelige informatie betreft. Maastricht (ook in de race, maar verloor) maakte vandaag bekend dat het samen met de provincie Limburg bijna 18,5 miljoen euro wilde bijdragen. 

Het organiseren van het songfestival gaat in totaal naar verwachting 30 miljoen kosten. De Publieke Omroep betaalt daarvan een deel en de gemeente Rotterdam dus ook. Vanuit de provincie Zuid-Holland is 1 miljoen euro beschikbaar gesteld.

Nachtje hier, hapje daar 

Tegenover alle uitgaven staan ook inkomsten. Denk aan toeristen, die naar de stad komen, daar overnachten, eten en drinken en tickets kopen. Wat dat precies oplevert, is niet bekend, maar andere steden die het songfestival hebben georganiseerd, geven een indicatie.

Het liedjesfestijn leverde Stockholm 38.000 extra bezoekers op. Samen met de pers en landendelegaties gaven die zo'n 32 miljoen euro uit in de stad. De uitgaven voor de stad waren omgerekend 10 miljoen euro. 

Kopenhagen, host in 2014, kwam uit op 39.000 bezoekers, goed voor 16 miljoen euro aan toerisme-inkomsten. 

Duit in de zak

De organisatie kost een land volgens experts minimaal 20 miljoen euro, en kan oplopen tot 30, 40 en zelfs 50 miljoen euro. Verschillende partijen betalen hieraan mee. Zo legt de European Broadcasting Union 6 miljoen euro in. Ook de gemeente van de organiserende stad en het rijk betalen mee.

Externe sponsors doen daarnaast ook een duit in het zakje, net als de AvroTros, NPO en NOS, die jaarlijks het Eurovisiesongfestival uitzenden. 

Geen garantie

Toch is het organiseren van het songfestival geen garantie voor succes in de vorm van bakken geld. In 2012 werd het georganiseerd door Baku, de hoofdstad van Azerbeidzjan. Dat gaf ruim 50 miljoen euro uit, maar kwam niet verder dan 7 miljoen euro aan opbrengsten.

Uit onderzoek blijkt dat de stad ook niet meer in het vizier kwam van toeristen. Ze werden door het evenement niet verleid om een weekendje Baku te doen. 

'Kansen voor de stad' 

Rotterdam heeft echter goede verwachtingen. De gemeente stelt dat de organisatie van het evenement 'veel kansen biedt voor de stad'. Er wordt geld uitgegeven, de culturele sector gaat zich laten zien en we brengen mensen bij elkaar, stelt het op de site.

Het Eurovisiesongfestival draagt volgens de gemeenten bij aan 'meer exposure voor de stad en verstevigt het positieve imago van onze stad'. Tijdens de uitzendingen zullen 1500 journalisten aanwezig die ook allemaal beelden van Rotterdam gebruiken.

Daarnaast, zo stelt het stadsbestuur, levert het werkgelegenheid op. Met name de hotelsector, horeca en culturele instellingen zullen ervan profiteren.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`