Economie

Waarom aan hockey geen droog brood te verdienen valt

24 augustus 2019 16:11 Aangepast: 24 augustus 2019 17:20
Vreugde bij de Nederlandse hockeysters na weer een doelpunt in de halve finale op het EK. Het werd uiteindelijk 8-0. Beeld © ANP Foto

Dit weekend staan de dames op het EK hockey in de finale, na Engeland met 8-0 te hebben vernederd. De heren strijden in hetzelfde toernooi om de derde plaats. Hockey is de tweede teamsport van Nederland. Waarom is de sport dan nooit zo'n commercieel succes geworden als bijvoorbeeld voetbal?

Dat heeft volgens sportmarketeer Hans-Willem Dicke, zelf voormalig hockeyinternational, te maken met het gebrek aan televisie-inkomsten en ticketverkoop. "Er kijken nauwelijks mensen naar hockey. Er wordt, op de internationale wedstrijden na, geen entree geheven. Daardoor kent de sport in Nederland eigenlijk geen verdienmodel."

Natuurlijk, er voetballen veel meer mensen in Nederland. De KNVB telde in seizoen 2017/2018 dik 1,2 miljoen voetballende leden. Bij hockey zijn dat er een kwart daarvan: de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB) telt 255.000 leden, bij 323 clubs. "Maar," zegt Dicke, "de commerciële waarde van een sport moet je niet afmeten aan het aantal beoefenaars, maar aan hoeveel mensen ernaar willen kijken."

Minder interesse in commercials

Hockey is daarbij niet echt een televisiesport. "Hockey is een snelle sport, en wordt gespeeld met een klein balletje. Om dat goed vast te leggen heb je veel camera's nodig, veel meer dan bij voetbal", legt Dicke uit. Die zijn er lang niet altijd. "Onder andere daardoor is de sport lastig te volgen op televisie." Gevolg: minder kijkers, minder geïnteresseerde adverteerders en dus minder inkomsten uit commercials.

Volgens Stichting Kijkonderzoek kijken er naar een wedstrijd van de Euro Hockey League tussen de 30.000 en 50.000 Nederlanders. "Vergelijk dat maar eens met samenvattingen uit de eredivisie, waar wekelijks 3 miljoen mensen naar kijken."

Hans-Willem Dicke, oud-hockeyer. Hans-Willem Dicke, oud-hockeyer.

Geen ticketverkoop

Ook de ticketverkoop is geen cashcow in de hockey. Waar je bij de eredivisietopper Ajax tegen Feyenoord makkelijk 60 euro neerlegt voor een kaartje, worden er bij de nationale hockeycompetitie geen tickets verkocht. "Hockey is een familiesport waar vooral familie en vrienden komen kijken. De clubs en de hockeybond hebben nog niet de stap genomen de velden af te sluiten", aldus Dicke.

De inkomsten bij hockeyclubs komen vooral van sponsoren, particuliere investeringen en contributie. Volgens Dicke krijgt een team bij een hoofdklasse hockeyclub tussen de 200.000 en 300.000 euro van de hoofdsponsor. "Bij voetbal is dit makkelijk 20 keer zoveel", zegt hij. "Dat loopt in de miljoenen."

Scheef verdienmodel

Professionele hockeyers krijgen wél gewoon betaald. Al is het niets vergeleken met de salarissen van Nederlandse profvoetballers, de 'echte toppers' verdienen volgens Dicke tussen de 50.000 en 70.000 euro. "Maar de spelers leveren de clubs financieel nauwelijks iest op, omdat er geen kaartjes worden verkocht of andere inkomsten tegenover staan."

"Daar moet verandering in komen", meent hij. "Clubs zouden zich af moeten vragen of het gezond is om hun spelers (zoveel) te betalen als er geen inkomsten tegenover staan. Op het moment dat een club 'geld verdient' aan een speler omdat bijvoorbeeld het publiek betaalt om die speler te zien schitteren op het veld, dan kunnen de spelers betaald worden." 

En, concludeert Dicke: naar de nationale teams wordt wél gekeken en toeschouwers betalen daar wél om op de tribune te zitten. Naar de halve finale van de heren keken volgens kijkonderzoek bijna 250.000 mensen. "Een deel van de inkomsten voor spelers zou hier vandaan kunnen komen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`