Economie

Duurzaam boodschappen doen? Startup bezorgt in glazen potten

06 augustus 2019 06:30 Aangepast: 06 augustus 2019 08:53
Oprichters Jouri Schoemaker (links) en Martijn Bijmolt. Beeld © Gert-Jan Verstegen / RTL Z

De service van de melkboer van vroeger, met het gemak dat hoort bij deze tijd. De Rotterdamse startup PuurBezorgd bezorgt boodschappen verpakkingsvrij thuis in glazen potten, waarna de lege potten weer worden opgehaald en hergebruikt.

"Het moet aantrekkelijk worden om duurzaam te leven", beschrijft oprichter Martijn Bijmolt (27) de achtergrond van het bedrijf. Bijmolt werkte in de offshore windindustrie, waar hij duurzame energie aantrekkelijk probeerde te maken.

"Kan dat ook in andere sectoren, vroeg ik me op een gegeven moment af", zegt hij. "Ik kook graag, maar de afvalbak zat altijd vol met plastic verpakkingen die eigenlijk niet nodig waren. Er waren een paar verpakkingsvrije winkels, maar dan moest je zelf potjes en zakjes verzamelen, dat was onhandig", verklaart hij.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Consument wil wel duurzaam, maar niet duur: 'Winkels aan zet'

Reden voor Bijmolt om te onderzoeken of hij dat zelf beter kon. Op dit moment koopt Puur Bezorgd grote hoeveelheden houdbare producten zelf in. Van broodbeleg tot keukenkruiden en van peulvruchten tot pasta, het wordt allemaal aan huis geleverd in glazen potten.

'Honderden op wachtlijst'

Die potten worden vervolgens door fietskoeriers bezorgd, die de lege potten ook ophalen. "We zijn nog klein", zegt Bijmolt haast verontschuldigend. In januari 2019 begon hij, toen nog met een vaste baan ernaast. "We hebben de eerste maanden vooral veel geprobeerd en gekeken: vinden mensen dit leuk, bestellen ze vaker? Nu hebben we 250 klanten, met honderden anderen op een wachtlijst."

Volgens Bijmolt zit het bedrijf qua capaciteit nu 'op het maximum' van wat het aankan. "Tot nu toe hebben we het met eigen middelen gefinancierd", verklaart hij.

De ondernemer werkt momenteel met medeoprichter Jouri Schoemaker (28), een aantal stagiairs en vrijwilligers. "Nu zijn we nog heel flexibel, de volgende stap is een crowdfunding en uitbreiding naar andere steden", vertelt hij over de toekomst.

De weckpotten van PuurBezorgd komen in kratten bij mensen thuis. De weckpotten van PuurBezorgd komen in kratten bij mensen thuis.

Veel minder plasticgebruik

Volgens Peter Rem, hoogleraar recycling van de TU Delft, zorgt deze manier van boodschappen leveren voor veel milieuwinst." Je haalt veel plastic uit de keten. Als je dan zorgt dat je de potten afwast en hergebruikt, kan dat heel duurzaam zijn."

Rem ziet dat consumenten de afgelopen jaren anders tegen plastic zijn gaan kijken. "Jarenlang groeide verpakkingsafval enorm snel, maar je ziet nu dat het plasticprobleem serieus wordt genomen en dat men zoekt naar manieren om het te verminderen. Ook partijen die nog wel veel plastic gebruiken, zoeken naar manieren om het goed te recyclen."

Het duurzame zit volgens de oprichters van de Rotterdamse startup in het hergebruik van de potten waarin de producten worden geleverd. "Dat gaat vrij efficiënt, met horecavaatwassers waarbij de potten in 90 seconden schoon zijn. Vervolgens kunnen ze weer gevuld worden. Als we opschalen, willen we dat automatiseren."

Duidelijke doelgroep

Voor de echte gemaksconsument is het nog niet ideaal, geeft Bijmolt toe. Uiteindelijk is de ambitie om ook verse producten aan te gaan bieden en en een 'one-stop-shop' te worden, maar daar is het bedrijf nog niet. "We richten ons nu op de mensen die duurzaamheid belangrijk vinden en daar serieus over zijn", vertelt Bijmolt.

"Veel van hen halen al hun droge, houdbare producten bij ons. De groenten halen ze dan op de markt en voor de overige producten gaan ze naar de supermarkt", zegt hij over de doelgroep. Op dit moment wordt er gesproken met 'grote, wereldwijde spelers' over het leveren van meer producten.

Krijg je de rest van de consumenten mee?

Volgens hoogleraar Rem is het nog de grote vraag of het concept aanslaat bij een groter deel van de consumenten. "Een percentage van de bevolking wil dit graag en heeft geld over om sociaal en verantwoordelijk te consumeren", zegt Rem.

Als de startup het verschil wil maken, moeten ze zorgen dat ze zo toegankelijk mogelijk zijn. "Een oplossing verzinnen is mooi, maar het moet wel in de levensstijl van mensen passen", besluit hij.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`