Economie

Kortebroekenmerk Mr Marvis ontstaan uit frustratie: 'We zijn zelf klant nummer één'

05 augustus 2019 19:58 Aangepast: 09 augustus 2019 14:01
Deze springende jongen in korte broek is niet van de buis af te slaan. Beeld © Mr. Marvis

In magazines, op tv en op billboards. Als je erop let, zie je ze overal: de reclame-uitingen van kortebroekenmerk Mr Marvis. De Amsterdamse startup bestaat nog geen vier jaar, maar het marketingbudget lijkt oneindig. Hoe komt Mr Marvis aan die diepe zakken? En wie is die Mr Marvis eigenlijk?

"Eigenlijk ben ik zelf helemaal niet modieus", biecht Steven Vrendenbarg (36), medeoprichter van modemerk Mr Marvis, direct op. Hij hecht meer belang aan 'tijdloze stijl' en streeft dat ook na met zijn korte broeken. "Net als de polo's van Lacoste en de gympen van All Stars."

Te grote zakken

Er wordt dan ook niet getornd aan het originele model. Die zal elk seizoen hetzelfde blijven. Die eerste broek is gemaakt van elastisch katoen, valt vrij nauw en eindigt ruim boven de knie. De variatie zit in de kleuren. De 'original' is momenteel te koop in 35 kleuren die hippige namen hebben als The Milkshakes (lichtroze) en The Mojitos (groen).

Het idee voor een eigen kortebroekenlijn ontstond uit frustratie. Ieder jaar opnieuw ging Vrendenbarg op zoek naar een fijne korte broek. Dat bleek een lastige opgave: te lang, te veel stof, te grote zakken. Een korte broek met goede snit bleek lastig te vinden.

Studententijd in Groningen

"En had ik eindelijk een fijn model gevonden, dan was die het volgende jaar niet meer verkrijgbaar," zegt Vrendenbarg. Zo kwam hij op het idee om zelf de ideale korte broek te gaan maken. "Mocht het geen succes worden, dan hadden we er in ieder geval genoeg shorts voor onszelf", grapt de gedreven ondernemer vanaf Ibiza, waar hij foto shoot-locaties bezoekt.

Met 'ons' doelt hij op zichzelf en zakenpartner David Sipkens (34) met wie Vrendenbarg het kortebroekenidee verder uitwerkte. De twee kennen elkaar van hun studententijd in Groningen. Aafke Tuin (38), die Vrendenbarg weer kent via een gemeenschappelijke vriend, is de ontwerper. Met z'n drieën vormen ze Mr Marvis.

De boer op

Het streven was een broek met de 'perfecte fit'. De oprichters gingen daarbij vooral uit van hun eigen wensen. "We zijn zelf klant nummer één."

In april 2015 kluste het drietal een prototype in elkaar en ging daarmee de boer op. "Crowdfunding was toen nog tamelijk houtje touwtje. Toch haalden we binnen twee weken ruim 20.000 euro op."

Boze Denen

Twee maanden later werden er korte broeken gemaakt in Portugal en opgestuurd naar de eerste vierhonderd klanten. Het merk heette toen nog Mr Gustav, wat een afgeleide is van good stuf. "Maar we kregen een boze brief van een jurist namens het Deense damesmodemerk Gustav."

Het drietal koos eieren voor z'n geld en bedacht een nieuwe naam: Mr Marvis was geboren. De naam komt van het Engelse woord marvelous.

Niet van de tv af te slaan

Het heeft er alle schijn van dat het geld tegen de plinten klotst bij het startende bedrijfje, want er is naar schatting minstens een miljoen euro geïnvesteerd in de marketingcampagne. Overal waar je kijkt, zie je reclames van Mr Marvis. Al maandenlang staat het merk full color en paginagroot in magazines en kranten.

Ook is Mr Marvis niet van de tv af te slaan: er zaten spotjes rond het 8 uur Journaal, de Tour de France en verschillende door een groot publiek bekeken Champions Leaguewedstrijden. "We zaten bijvoorbeeld voor Ajax tegen Juventus. Dat vinden we zelf cool en dus onze klanten waarschijnlijk ook."

Gezond gefinancierd

Een kostbare, maar blijkbaar haalbare zaak voor Mr Marvis. "We zijn heel gezond gefinancierd", zegt Vrendenbarg. Bedragen wil hij niet noemen, maar uit de meest recente jaarrekening blijkt inderdaad dat Mr Marvis met een solvabiliteit van 36 procent, wat de vermogenspositie van de onderneming weergeeft, er financieel goed voor staat. Met andere woorden: de balans tussen vreemd vermogen en eigen vermogen.

Het grootste geldbedrag haalden ze op bij private investeerders. Tuin, Sipkens en Vrendenbarg hebben naast crowdfunding ook eigen geld in de onderneming gestoken. De eerste jaren hebben ze veel onbetaald werk geleverd.

Investeerders over de streep

In twee jaar tijd wist Mr Marvis drie zogenaamde angels aan zich te binden. "David en ik hebben alle twee een financiële achtergrond. Wij weten hoe je een goed plan opstelt en presenteert aan investeerders", zegt Vrendenbarg, die consultant was bij Deloitte. Medeoprichter Sipkens werkte op de corporate finance-afdeling van Philips.

Vrendenbarg had zelfs een eigen bedrijf, Finspar, waarmee hij startups hielp bij de financiering. "Ik weet precies wat voor investeerders belangrijk is. Je hele verhaal moet kloppen en je moet op elke vraag antwoord kunnen geven. Alleen dan krijgen ze vertrouwen in je plan."

Aandelen verkregen

En vertrouwen is belangrijk, want als het risico hoog is, lenen investeerders minder geld uit of tegen een hogere rente.

Hoeveel de private investeerders in Mr Marvis hebben gestoken wil Vrendenbarg niet zeggen. Wel dat ze aandelen hebben verkregen. "Met z'n drieën bezitten we wel nog steeds een ruime meerderheid", zegt Vrendenbarg.

Kostbare marketingcampagne

De investeerders zijn niet betrokken bij de dagelijkse gang van zaken. Wel worden ze gehoord bij belangrijke beslissingen. "Als er twijfel is bij de angels dan is het aan ons om ze te overtuigen. Zo kom je uiteindelijk tot de beste beslissing."

Vorig jaar maakte Mr Marvis winst. Gezien de kostbare marketingcampagne van afgelopen maanden, lijkt dat dit jaar niet waarschijnlijk. Toch ligt Mr Marvis wel op koers om ook dit jaar in het groen te eindigen, volgens Vrendenbarg.

Internationaal uitbreiden

Vrendenbarg verwacht dat Mr Marvis dit seizoen bijna drie keer zoveel zal verkopen als vorig jaar. "Dit seizoen hadden we een stroeve start, omdat het in mei koud was, maar dat hebben we in de maanden erna goedgemaakt."

Na dit jaar staat Mr Marvis voor een aantal grote beslissingen. Zo willen de ondernemers internationaal verder uitbreiden. De korte broeken worden al actief verkocht Duitsland, Frankrijk, België en het Verenigd Koninkrijk. Welke landen daaraan worden toegevoegd, hebben ze nog niet besloten.

Daarnaast overwegen Tuin, Sipkens en Vrendenbarg om het assortiment verder uit te breiden met bijvoorbeeld lange broeken of shirts.

Aan het zwembad

Over twee weken gaat Vrendenbarg zelf met vakantie, naar Italië. "Dan ga ik in mijn Mr Marvis aan het zwembad liggen. En dan denk ik alvast na over het volgende seizoen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`