Economie

Ceo Lightspeed: diversiteit is meer dan een checklist afvinken

01 augustus 2019 10:14 Aangepast: 02 augustus 2019 14:32
CEO Dax Dasilva van Lightspeed Beeld © Lightspeed

Techbedrijf Lightspeed is misschien wel het meest diverse bedrijf ter wereld. Het originele kernteam bestond bijvoorbeeld volledig uit LHBTI’ers. Oprichter en ceo Dax Dasilva: "Je moet meer doen dan alleen die ene werknemer met een andere achtergrond aannemen."

In het kader van Pride sprak RTL Z met de Canadese Dax Dasilva (43). Hij begon op zijn 13e met programmeren, zoals zoveel ict-wonderkinderen. Toch kon de studie informatica hem op de universiteit weinig boeien en switchte hij naar religiestudies en kunstgeschiedenis.

Betere werknemers

Hij raakte gefascineerd door de vraag hoe kunst, cultuur, filosofie en alle menswetenschappen eraan kunnen bijdragen dat jonge mensen zowel betere werknemers in bedrijven worden, als betere burgers worden.

Dasilva richtte in 2005 Lightspeed op, een bedrijf dat slimme ict-oplossingen verkoopt aan retailers en restauranteigenaren. Zo kunnen ondernemers aan de hand van data uit de kassasystemen van Lightspeed meer te weten komen over hun marges en klanten, en daar hun verkoop op afstemmen. 

Inmiddels heeft het bedrijf meer dan 50.000 klanten en kantoren in 13 verschillende landen, waaronder in Nederland. 

LHBTI-kernteam

Volgens Dasilva zijn diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer onmisbaar. "Er zijn slimme mensen die niet solliciteren omdat ze anders zijn, die denken dat ze geen kans maken omdat ze zich niet in het bedrijf herkennen. Maar zij hebben wel talent én een unieke stem waar je van kan leren."  

Het originele kernteam van Lightspeed bestond volledig uit LHBTI’ers. Daarmee liet hij zien dat er wel degelijk een alternatief is voor de Silicon Valley-cultuur, die bekendstaat als vrouwonvriendelijk en die pas sinds kort meer openstaat voor diversiteit.

"Het was niet de opzet om expliciet een LHBTI-team te vormen, maar de openheid en acceptatie van onze gemeenschap vormen wel de fundering voor het ethos binnen ons bedrijf. Het moet voor iedereen een veilige plek zijn om te werken."

Geen checklist

Principes als inclusiviteit en diversiteit hebben niet een soort checklist die je als bedrijf kan afvinken, waarschuwt hij. "Mensen vinden het vaak ook wel een logisch advies dat een bedrijf inclusiever moet worden, maar ze weten niet zo goed hoe ze hiermee moeten beginnen." 

"Het gaat niet om het aannemen van die ene werknemer met een andere achtergrond. Je moet het door je hele bedrijf heen invoeren: bij het team, in de dagelijkse werkzaamheden, bij projecten die je uitvoert en bij de bredere groep klanten die je aanspreekt. Ook snelgroeiende succesvolle bedrijven doen er goed aan hier een prioriteit van te maken. Je krijgt je inzet in tienvoud terug van je medewerkers."

Verbreden van de visvijver

En dat vraagt om inzet. "Er gaat een hoop tijd en energie zitten in het samenstellen van een divers team. Het is makkelijk om mensen aan te trekken die precies zo zijn als jij. Maar dan mis je dus interessante ideeën en word je niet verrijkt door nieuwe perspectieven. Daarbij gaat het niet alleen om het aantrekken van mensen met een andere geaardheid, maar ook om je open te stellen voor werknemers met een andere culturele achtergrond."

Bedrijven zouden volgens Dasilva hun sollicitatieprocedures kunnen veranderen. "Het werkt vaak zo dat er mensen solliciteren en vervolgens wordt de beste aangenomen." 

"Toch doe je er goed aan om je horizon te verbreden. Zijn er mensen die niet hebben gesolliciteerd, maar die wel een interessante visie hebben en als denker iets unieks aan je team kunnen toevoegen? Dan moet je die benaderen", zegt hij.  

Om de snelle groei van Lightspeed te kunnen begeleiden, moest hij zelf het programmeren opgeven. Hij wil als leider geen volgers creëren, maar mensen opleiden die initiatief nemen en zelf leidinggeven.

Meet the chef

Kan hij een voorbeeld geven van een situatie waarin hij zelf aangenaam werd verrast? "Niet zozeer vanuit de LHBTI-gemeenschap, maar het Amsterdamse kantoor heeft me zeker verrast met hun idee voor de serie Meet the Chef. Daarin worden top chefkoks in hun alledaagse leven gevolgd."

De YouTube-serie was onder andere bedoeld om het bedrijf onder de aandacht te brengen bij restaurants. Ook werden een aantal Amsterdamse restauranthouders uitgenodigd om te praten over het belang van data in horeca, als een soort voorproefje van een grote conferentie in Antwerpen.

Dasilva: "Het is niet altijd makkelijk om met restaurants te praten over hoe zij data kunnen inzetten, omdat veel koks gewend zijn om hun werk op gevoel te doen. Je merkt dat zo’n persoonlijke campagne en een bijeenkomst de drempel verlaagt om met hen te praten. Dit is niet iets wat zo snel door een team in Noord-Amerika zou zijn bedacht."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`