Economie

Blendle zaait verwarring over artikeltegoed: toch geen geld terug

30 juli 2019 16:37 Aangepast: 30 juli 2019 17:59
Beeld © Blendle-oprichter Alexander Klöpping.

Het is weer hommeles bij online kiosk Blendle. Een verandering in het betaalmodel zorgde twee weken geleden al voor een golf van kritiek op sociale media. Sommige gebruikers kregen te horen dat zij hun eerder overgemaakte geld terug konden vragen, maar dat beleid lijkt te zijn teruggedraaid. 

Gebruikers kregen vandaag een mail van Blendle. Daarin schrijft de online kiosk dat gebruikers nog twee dagen hebben om hun tegoed om te zetten in korting op een abonnement.

Tot voor kort konden gebruikers ook per artikel betalen en tegoed storten om stukken mee te 'kopen'. Daar stopt de online kiosk mee op 1 augustus. 

Als klanten besluiten hun tegoed niet om te zetten, kunnen ze hun tegoed opmaken door individuele artikelen te kopen. Maar over geld teruggeven, wordt niets geschreven.

Tegenstrijdigheid

Dat is tegenstrijdig met eerdere antwoorden van Blendle op vragen van gebruikers, toen zij probeerden hun overgebleven leestegoed terug te krijgen. 

Dat was nadat Blendle de gebruikers vroeg hun tegoeden op te maken voor 1 augustus.

Een gebruiker stelde er vragen over en kreeg hij te horen dat hij zijn geld op 1 augustus terug kon krijgen. Op Twitter is het antwoord van een andere Blendle-gebruiker te lezen. Zijn geld kon worden teruggestort als het betalen per artikel was afgeschaft.

Veelgestelde vragen: geen geld terug

De mail die Blendle vandaag stuurt is tegenstrijdig met de antwoorden die gebruikers kregen. Want in de mail wordt ook verwezen naar een Veelgestelde vragen-pagina. En daar schrijft Blendle dat er geen geld terug wordt teruggestort. 

Blendle laat in een reactie weten dat geld teruggeven alleen in uitzonderlijke gevallen wordt gedaan. Een woordvoerder laat per mail weten: "Als de servers met het oude Blendle uitgaan en je hebt nog tegoed over, kunnen mensen tegoed terugkrijgen. Het plan was om dat te doen op 1 augustus, maar voor sommigen kwam dat moment te snel en daarom hebben we die datum opgeschoven." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Blendle stopt met losse artikelen, abonnement enige optie

Ander betaalmodel

In juni maakte Blendle bekend dat ze het betaalmodel op de schop gooien. Vanaf augustus kunnen klanten alleen nog maar gebruik maken van een abonnement van 10 euro per maand. Betalen per artikel kan dan niet meer. 

Dat zorgde toen al voor de nodige negatieve reacties. Zo waren er gebruikers die zeiden Blende alleen te gebruiken om losse artikelen te lezen en daar op die manier voor te betalen. 

Twee weken geleden zei Blendle dat ze nog in de gaten zouden houden hoe resterende tegoeden zich zouden ontwikkelen. Op basis daarvan zouden ze besluiten wat ze ermee zouden doen. 

Dirk is op vakantie

De mails die Blende-gebruikers kregen, was dit keer niet van afkomstig van Dirk van Blendle. Hij verstuurde de mails over het op te maken tegoed en kreeg emmers met kritiek over zich heen.

De mail van vandaag is verstuurd uit naam van Sharon van Blendle, met de boodschap dat Dirk op vakantie is. Of Dirk aan vakantie toe was door alle kritiek, is onduidelijk.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`