Economie

Minister: Schiphol mag groeien mits hinder beperkt wordt

05 juli 2019 17:30 Aangepast: 05 juli 2019 18:06
Van Nieuwenhuizen tijdens een persconferentie over de groeiplannen voor Schiphol. Beeld © ANP

Luchthaven Schiphol mag verder groeien na 2020 als hier 'aantoonbaar minder hinder' voor omwonenden tegenover staat. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat zojuist bekendgemaakt.

Gisteren lekte al uit dat Schiphol weer beperkt mag groeien. Nu geldt nog een maximum van 500.000 vliegbewegingen (start of landing) per jaar, maar vandaag kwam het kabinet met een nieuw plafond. Daarbij geldt vanaf 2021 een maximum van 540.000 vliegbewegingen.

Daar moet volgens Van Nieuwenhuizen wel wat tegenover staan. Niet alleen moet de groei veilig zijn, ook moet Schiphol deze 'verdienen' door onder aan de streep minder hinder te veroorzaken. Lukt dat, dan mag Schiphol stapsgewijs groeien naar meer vluchten.

"Het is niet de bedoeling dat dit maximum wordt volgevlogen", zei de minister tijdens een persconferentie in Den Haag. "We gaan steeds kijken naar welke hinderbeperking er is gedaan en welke groei daartegenover staat." Zij wil hierbij harde afspraken maken en sprak van 'een trendbreuk'.

Minder nachtvluchten

Ook wil het ministerie wettelijk vastleggen dat de overlast van de luchthaven voor de omgeving steeds verder afneemt. Een veel genoemd voorbeeld was het aantal nachtvluchten. Daar zijn er nu 32.000 van.

"Dat dit naar beneden moet, is voor mij duidelijk", aldus de minister. Zij denkt tevens aan het invoeren van 'een rustmoment buiten de nacht om' waarin tijdelijk niet gevlogen mag worden. 

Dat laatste is een grote wens van omwonenden. Zij reageerden gisteren nog verbolgen op de uitgelekte plannen. De minister zou gemaakte afspraken negeren, waardoor volgens de bewoners sprake is van 'onbehoorlijk bestuur'.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bewoners woest om groeiplannen Schiphol: 'Ondoordacht en riskant'

Dat komt door een eerder gemaakte belofte om eerst onderzoek af te wachten. Later dit jaar wordt namelijk de Luchtvaartnota 2020-2050 gepresenteerd, waar dus ook nog als conclusie uit kan rollen dat de luchtvaart moet krimpen. Dat Van Nieuwenhuizen deze nota niet afwacht, is volgens omwonenden 'ondoordacht en riskant'.

Schiphol: belangrijk voor netwerk 

Schiphol reageerde positief op het kabinetsbesluit. "Er komt ruimte voor gematigde groei. Dat is belangrijk voor het netwerk. Tegelijk zal de geluidsbelasting afnemen. Dat is belangrijk voor de kwaliteit van de leefomgeving", aldus Schiphol-topman Dick Benschop, die de nieuwe aanpak positief noemde.

KLM is wat voorzichtiger. De luchtvaartmaatschappij is blij met de mogelijkheid tot groei, maar vindt dat nog veel onduidelijk is over de uitwerking van het plan. "Voor de bedrijfsvoering van KLM is het belangrijk deze helderheid nu ook snel te krijgen. Anders rollen we van de ene onzekerheid in de volgende", stelt het bedrijf in een eerste reactie.

Naast het afnemen van geluidshinder moet de luchtvaartsector verder werken aan minder uitstoot. Volgens Van Nieuwenhuizen probeert het ministerie dit te verminderen door middel van regelgeving en het invoeren van vliegbelastingen. Ook wees zij op innovaties zoals steeds schonere kerosine en oplossingen die de stikstofuitstoot terugbrengen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`