Elektrische auto's

Tesla-truc: met buitenlandse bak toch profiteren van oude subsidie

08 juli 2019 17:57 Aangepast: 09 juli 2019 07:48
Een Tesla Model X uit 2018 wordt getoond op een beurs. Beeld © Getty

Het is de meest omstreden 'subsidie' voor elektrische auto's ooit: het belastingvoordeel dat je kreeg, als je in een dure Tesla of Jaguar i-Pace ging rijden. Na een storm van kritiek werd het voordeel begin dit jaar beperkt. Maar wat blijkt: via een slimmigheidje kun je ook nu nog volop profiteren.

Wie een dure elektrische leaseauto rijdt, profiteerde tot voor kort van belastingvoordelen van tienduizenden euro's. Voor een Tesla S kwam het belastingvoordeel over een periode van vijf jaar uit op ruim 70.000 euro, meldde staatssecretaris Menno Snel (Financiën, D66).

Te duur

Door dit soort belastingvoordelen, is het stimuleren van elektrisch rijden uitgedraaid op een 'dure grap', was het harde oordeel van de Algemene Rekenkamer onlangs nog. 

En dus werd, mede op aandringen van de Tweede Kamer, ingegrepen door Snel. De zogenoemde bijtelling is per 1 januari aangescherpt, met als doel de fiscale voordelen voor dure elektrische auto's af te bouwen.  

Bijtellingsregels aangescherpt

Bijtelling is het bedrag dat een zakelijke leaserijder die zijn of haar auto ook privé wil rijden moet optellen bij zijn inkomen waar belasting over moet worden betaald. De bijtelling wordt berekend met een percentage van de cataloguswaarde van een auto. In de oude situatie was dit 4 procent voor elektrische auto's, ongeacht de prijs van de auto. 

Om de fiscale voordelen voor rijders van dure elektrische auto's in te perken, geldt sinds 1 januari voor het gedeelte van de cataloguswaarde boven de 50.000 euro de gewone bijtelling van 22 procent. Voor de eerste 50.000 euro blijft het tarief 4 procent. 

Buitenlands tweedehands

Maar er blijft een maas in de wet, voor wie een dure elektrische leaseauto wil rijden met duizenden euro's belastingvoordeel. De bijtelling wordt namelijk berekend vanaf het moment dat een auto voor het eerst op kenteken is gekomen, ongeacht waar. Een Tesla die in 2018 in Duitsland op de markt kwam, komt na import in ons land dus nog in aanmerking voor het gunstige, oude Nederlandse bijtellingsregime. 

Het gunstige bijtellingstarief geldt voor een periode van vijf jaar, wie dus een auto laat importeren die eind vorig jaar op de markt is gebracht, profiteert nu nog ruim vier jaar. Het belastingvoordeel kan oplopen tot meer dan 20.000 euro, blijkt uit onze berekeningen. 

Rekenvoorbeeld:

Tesla à 100.000 euro uit 2018: 4 procent bijtelling = 4.000 euro. 

Tesla à 100.000 euro uit 2019: 4 procent over eerste 50.000, 22 procent over resterende 50.000 euro = 13.000 bijtelling. 

Gerekend met een belastingtarief van 50 procent, betaal je onder het oude regime 2000 euro, onder de aangescherpte bijtellingsregels 6.500 euro. Dat scheelt dus 4.500 per jaar, oplopend tot ruim 20.000 euro in het gunstigste geval over 4,5 jaar.

'Achterdeur dichten'

"Dit is behoorlijk ongewenst", zegt Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA). "Zo ontstaat tijdelijke import voor heel veel belastingvoordeel. Bovendien wil je tweedehands elektrische auto's hier houden, maar nu verdwijnen ze massaal naar het buitenland. Zo krijg je het geheel nooit op gang."

Hij wil daarom kijken of het mogelijk is om deze achterdeur te dichten. "We moeten af van het extreem stimuleren' van elektrische auto's. Want dat is uiteindelijk iets wat we met z'n allen betalen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Dure grap': Rekenkamer kraakt belastingvoordeel elektrische auto's

50 Jaguars

In de eerste zes maanden van dit jaar, werden 28 Tesla's en 50 Jaguar iPaces met bouwjaar 2018 geïmporteerd, blijkt uit cijfers die RTL Nieuws opvroeg bij de RDW. En die vallen allemaal onder het oude, gunstige bijtellingsregime. 

En ook autohandelaar Martijn Duivenvoorden merkt dat de buitenlandse dure stekkerauto's uit 2018 of ouder in trek zijn. "Er is veel vraag naar met name de Tesla Model S, Model X, de Jaguar I-Pace en in minder mate de Audi e-tron. Hierbij kun je nog vijf jaar fiscaal voordeel genieten en dat willen ondernemers graag. Omdat er maar weinig aanbod is, wordt er nu zelfs overboden op deze auto's", zegt hij.

Duivenvoorden verkoopt vanuit Almere zo goed als nieuwe auto's voor de zakelijke markt. Duivenvoorden verkoopt vanuit Almere zo goed als nieuwe auto's voor de zakelijke markt.

Ondernemers nodig voor transitie

Het gevolg: nieuwe auto's worden niet meer verkocht. En ook worden zakelijke auto's die niet langer een fiscaal voordeel genieten, weer geëxporteerd naar landen zoals Spanje, Portugal en Italië. "Terwijl we deze ondernemers die veel kilometers rijden juist nodig hebben voor de transitie", stelt Duivenvoorden. Volgens hem zwengelt een 'dikke Tesla-rijder' elektrisch rijden aan doordat hij zijn of haar personeel vervolgens ook elektrisch laat rijden.

Duivenvoorden vindt de bijtellingsregeling veel te vluchtig. "Van vier naar acht procent: de stappen die de overheid maakt zijn veel te groot. Den Haag zou de branche op tijd moeten informeren en wil je dit soort achterdeurtjes voorkomen, zul je beter naar de branche moeten luisteren. Dat gebeurt naar mijn idee te weinig."

De onthulling van de volledig elektrische Jaguar I-Pace eind 2016. De onthulling van de volledig elektrische Jaguar I-Pace eind 2016.

Snel: voordeel slechts tijdelijk

Menno Snel, als staatssecretaris van Financiën verantwoordelijk voor de nieuwe regeling, spreekt van een tijdelijk voordeel. "Het gaat om een hele kleine groep, daar maak ik mij geen grote zorgen om", zegt hij tegen RTL Z. 

De staatssecretaris juicht iedere elektrische auto die in Nederland rijdt toe, maar wil tegelijkertijd graag van dit soort vormen van 'overstimulering' af.

Maar omdat er volgens hem geen sprake is van een grote parallelimport in ons land, blijft de uitzondering in stand. Mede omdat, zo zegt Snel, het afschaffen ervan onder aan de streep mogelijk ook slecht kan zijn voor de schatkist.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`