Economie

Planbureau kraakt kilometerheffing af: Niet doen

12 oktober 2015 12:33 Aangepast: 12 oktober 2015 14:58
Tegenstanders protesteerden in 2010 tegen de plannen voor een kilometerheffing. Beeld © ANP

Het Centraal Planbureau heeft alle mogelijke vormen van kilometerheffing nog eens onder de loep genomen en komt tot de conclusie: niet doen.

De wetenschappers van het CPB, die onafhankelijk onderzoek doen naar maatschappelijke thema's, deden onderzoek naar vier varianten van kilometerheffing, mede omdat zes politieke partijen een vorm van rekeningrijden in hun verkiezingsprogramma hebben staan.

Het belasten van kilometers die automobilisten rijden, is al jaren erg omstreden. Het plan, bedoeld om de files te verminderen, stuit op veel verzet van vooral autobelangenverenigingen. Milieuclubs zijn juist voor de invoering ervan. Op dit moment zijn er geen concrete plannen voor het invoeren van een kilometerheffing.

Dit zijn de vier varianten:

  • De zogeheten congestieheffing, voor drukke weggedeelten in de spits, is heel lastig uit te voeren in de praktijk. Het levert volgens het CPB wel meer geld op dan dat het kost.
  • Een eenvoudiger variant dan de congestieheffing, met een spitsheffing op alle snelwegen in de Randstad, levert te weinig op bij een lage economische groei en levert bij hoge economische groei minder op dan de 'congestieheffing'. 
  • Een vlakke heffing, voor ieder moment van de dag op iedere weg, is alleen maar 'maatschappelijk rendabel' als er nog veel meer files komen.
  • De combinatie van de vlakke heffing en één die de automobilist laat betalen die tijdens de drukste momenten over de drukste wegen rijdt, zorgt volgens het CPB wel voor minder autogebruik. En dat is positief omdat er minder uitstoot is, minder geluidsoverlast en minder verkeersslachtoffers. Maar de zogeheten welvaartswinst die dat oplevert, is kleiner dan het verlies doordat er minder accijns binnenkomt bij de overheid. 

'Bizar'
GroenLinks, fervent voorstander van de invoering van kilometerheffing, vindt die laatste conclusie 'bizar'. "Het is economisme ten top om rekeningrijden af te wijzen, omdat er dan minder belasting binnenkomt", reageert Kamerlid Liesbeth van Tongeren. 

"Het is alsof je roken en drinken blijft aanmoedigen, omdat er anders te weinig staatsinkomsten." Volgens Van Tongeren blijft de invoering van rekeningrijden een goed idee.

`