Economie

Belastingadviseur krijgt fiscus niet te pakken: 'Post raakt zoek, mailen kan niet'

19 juni 2019 06:02
Niet alleen particulieren, ook belastingadviseurs krijgen de fiscus moeilijk te pakken. Beeld © ANP

Er valt steeds slechter te praten met de Belastingdienst, vinden commerciële belastingadviseurs. Mailen of bellen gaat moeizaam, post raakt zoek en adviseurs kunnen lastig afspraken maken. "Je krijgt ze gewoon niet te pakken."

Gemiddeld geven belastingadviseurs de kwaliteit van de dienstverlening van de fiscus het rapportcijfer 5,9. Dat blijkt uit een enquête van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB) en de Register Belastingadviseurs (RB) onder zo'n 3000 leden.

Zorgen over boetes en bescherming

NOB en RB onderzochten in 2016 ook al de relatie tussen de adviseurs en de fiscus. De helft van de fiscale dienstverleners (51 procent) vindt dat hun relatie met de Belastingdienst de afgelopen jaren hetzelfde is gebleven. Iets meer dan een kwart zegt dat de verhouding verslechterd is.

"Vorige keer was het al niet best en het is alleen maar erger geworden", zegt Fons Overwater, voorzitter van RB. "De communicatie is primitief geregeld. De Belastingdienst werkt liever niet per email, omdat de fiscus bang is dat gevoelige informatie uitlekt. Maar er is al lang technologie beschikbaar om dat op te lossen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Belastingdienst vroeg wat burgers van ze vinden: 'Beerput van ellende'

Aangetekende post raakt kwijt

Mailen zou een stuk sneller gaan, vinden de belastingadviseurs. Omdat inspecteurs niet willen mailen, moeten de adviseurs brieven per post sturen. En die post raakt regelmatig kwijt, klagen ze. Zelfs aangetekende brieven.

Overwater legt uit dat de post naar een algemene postkamer gestuurd wordt. Voordat ze daar hebben uitgezocht naar welke inspecteur een brief moet, ben je 'al twee weken verder', zegt hij. "Maar je weet niet of hij is aangekomen, dus dan moet je weer naar de Helpdesk bellen."

Ook bellen is omslachtig. De bereikbaarheid van de telefonische Helpdesk Intermediairs van de Belastingdienst is met 50 procent afgenomen, blijkt uit de enquête. Overwater: "Bij de Helpdesk kun je sowieso geen inhoudelijke antwoorden krijgen, je kunt hooguit een belafspraak maken."

Rekening komt bij de klant

Al met al kost het steeds meer moeite om informatie te krijgen van de Belastingdienst, merken de adviseurs. "Het is heel belangrijk om contact te hebben met inspecteurs, omdat er duizenden onduidelijke situaties zijn", vertelt Overwater. "Het belastingstelsel is verouderd, er is een groot grijs gebied. Dan wil je advies, maar je krijgt de inspecteurs niet te pakken."

En dat heeft uiteindelijk gevolgen voor klanten, waarschuwt Overwater. "Als jouw belastingadviseur vier keer moet bellen om duidelijkheid te krijgen, dan kost dat tijd. En dat komt uiteindelijk op jouw rekening als klant."

Sneller boetes

Uit het onderzoek blijkt dan ook dat de persoonlijke relatie tussen adviseurs en inspecteurs is fiscus is verslechterd. De commerciële experts beoordelen de relatie met een 5,6.

Fiscaal dienstverleners ervaren 'een verharding' in de manier waarop medewerkers van de Belastingdienst zich opstellen. Ze zijn formeler en leggen eerder boetes op, merken ze. Adviseurs maken zich daarom zorgen over de rechtszekerheid en -bescherming voor hun opdrachtgevers. Twee derde van de respondenten merkt dat het moeilijker is afspraken te maken met de Belastingdienst.

Frustratie voor beide

De onderzoekers vermoeden twee oorzaken. Ten eerste de discussie in de samenleving over belastingontwijking, waardoor sommige inspecteurs zich strenger opstellen. En ten tweede een personeelstekort bij de Belastingdienst.

Overwater: "Het is geen kwestie van onwil, maar het gevolg van jarenlange bezuinigingen. Er is jaren geen nieuw personeel aangenomen, er zijn veel inspecteurs weggegaan. Pas heel recent neemt de Belastingdienst nieuw personeel aan, maar dit is nog te weinig."

NOB en RB hebben het onderzoek vrijdag aangeboden aan de baas van de Belastingdienst, directeur-generaal Jaap Uijlenbroek. "We hebben alle punten besproken en hij begrijpt het", vertelt Overwater. "Maar ze kunnen niet anders, ze zijn gebonden aan het budget van de politiek. Het is voor beide kanten frustrerend: zowel voor ons als adviseurs als voor de fiscus."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Rekenkamer: problemen Belastingdienst duren nog zeker 6 jaar

Problemen zijn bekend

Helemaal als een verrassing zal het advies niet gekomen zijn voor de Belastingdienst. Burgers en ondernemers klagen al jaren over de gebrekkige communicatie van de Belastingdienst.

Zo duurt het nog jaren voor de Belastingdienst de ICT op orde heeft, de wachttijden voor de Belastingtelefoon zijn ellenlang en de antwoorden zijn vaak ondermaats.

De Belastingdienst was op moment van schrijven niet bereikbaar voor commentaar.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`