Economie

Nooit meer lek rijden dankzij autoband zonder lucht

06 juni 2019 12:53 Aangepast: 06 juni 2019 13:30
Beeld © Getty

Michelin test dit jaar een autoband zonder lucht. Het moet net zo lekker rijden als de traditionele volgepompte band. Maar de luchtloze band gaat langer mee en lekrijden is verleden tijd. Een nadeel: de band wordt ook duurder.

De Franse bandenmaker Michelin gaat de luchtloze banden dit jaar testen samen met General Motors. De band, genaamd Uptis, wat staat voor Unique Puncture-proof Tire System, wordt op een vloot elektrische Chevrolet Bolts getest. GM wil dat model over vijf jaar uitrusten met de luchtloze banden.

In de band wordt de lucht vervangen door flexibele rubberen spaken die meeveren en in zigzagvorm het loopvlak en het wiel verbinden. Lekrijden is zo verleden tijd en de 'spaken' vangen klappen op van hobbels in de weg, stoepranden en putten.  

De luchtloze band van Michelin. De luchtloze band van Michelin.

Bandenspanning

Naast dat het ongemak van lekrijden is verdwenen, rijden automobilisten met de luchtloze band ook altijd op de juiste bandenspanning. Nu wordt automobilisten aangeraden iedere drie maanden hun bandenspanning te testen. Maar dat gebeurt slechts mondjesmaat, is de ervaring. 

Michelin beweert dat de luchtloze band echter altijd op de juiste spanning staat en daardoor minder snel slijt. De bandenmaker denkt dat door de langere levensduur er wereldwijd jaarlijks 200 miljoen banden kunnen worden bespaard.

De luchtloze banden moeten in 2024 te koop zijn. De luchtloze banden moeten in 2024 te koop zijn.

Concurrentie

Ook andere bandenproducenten werken aan luchtloze banden. Het Japanse Sumitomo werkt ervoor samen met Toyota. En Goodyear werkt aan een 3D geprinte luchtloze band waarin mos kan groeien. Dat absorbeert CO2 en stoot vervolgens zuurstof uit.    

Michelin maakt zelf al luchtloze banden voor industriële voertuigen, grasmaaiers en golfkarretjes. Ook bestaan er al zogenaamde run flat banden. Daarmee kun je als ze lek zijn op een lagere snelheid toch doorrijden. Er zit nog steeds lucht in.  

Een nadeel van de nieuwe luchtloze banden is dat ze zwaarder zijn dan traditionele banden. Michelin geeft ook aan dat de Uptis-banden duurder zullen zijn. Hoeveel wil het bedrijf niet zeggen.   

Nummer 2

Michelin is met een jaaromzet van 25 miljard dollar de tweede bandenmaker van de wereld na het Japanse Bridgestone en voor het Amerikaanse Goodyear en Italiaanse Pirelli.

In de officiële lijstjes worden deze bedrijven als het gaat om de hoeveelheid geproduceerde banden echter nog overtroffen door een outsider. Het Deense Lego maakt namelijk de meeste banden ter wereld. Allemaal voor de eigen speelgoedautootjes.   

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`