Economie

'Leefbaar loon in fabrieken grote kledingmerken is zeldzaam'

05 juni 2019 09:44 Aangepast: 05 juni 2019 09:45
Een werkneemster in een kledingfabriek in China. Beeld © AFP

Grote kledingmerken geven aan dat ze fabrieksarbeiders een leefbaar loon willen betalen, maar veel van die bedrijven leveren geen hard bewijs dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Dat stelt Schone Kleren Campagne, die zich inzet voor betere arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie.

Schone Kleren vroeg, net als vijf jaar geleden, aan twintig grote kledingmerken wat hun beleid is voor een 'leefbaar' loon in de landen waar de kleren worden gemaakt. Meestal gebeurt dit in derdewereldlanden waar de lonen laag zijn, en de arbeidsomstandigheden te wensen overlaten.

Onder de bedrijven die langs de meetlat werden gelegd waren sportmerken als Nike en Adidas en kledingketens als H&M en C&A en luxemerk Gucci. Alleen dat laatste merk kon voor een deel van zijn productie in Italië aantonen dat arbeiders er voldoende voor betaald kregen om van te leven, stelt Schone Kleren.

Minimumlonen

Volgens de onderzoekers ontbreekt het bij veel bedrijven aan een goede maatstaf voor wat leefbare lonen zijn. Een aantal bedrijven wijst in plaats daarvan op loonstijgingen die collectief zijn afgesproken met fabrieksarbeiders. H&M publiceert bovendien de betaalde lonen, afgezet tegen de minimumlonen in landen waar zijn kleding wordt gepubliceerd.

Maar dat zegt niet zoveel, want dat betekent niet dat arbeiders en hun gezinnen daarvan rond kunnen komen, stelt Schone Kleren. Zo houden overheden van lagelonenlanden minimumlonen laag, om aantrekkelijk te blijven voor buitenlandse bedrijven. En bij collectieve afspraken staan werknemers vaak minder sterk in hun schoenen dan werkgevers.

19 dikke onvoldoendes

Bij andere bedrijven blijft onduidelijk wat ze aan concrete stappen zetten om het gat op te vullen als blijkt dat ze te weinig betalen. Zo kon geen van de ondervraagde bedrijven een tijdstip aangeven wanneer alle arbeiders wel een leefbaar loon zouden ontvangen.

De uiteindelijke beoordeling van de kledingmerken van de Schone Kleren Campagne was dan ook bepaald niet goed. De organisatie deelde beoordelingen uit van A (alle werknemers krijgen een leefbaar loon) tot E (geen enkel bewijs dat er leefbare lonen worden betaald). 19 bedrijven kregen een E, alleen Gucci kreeg een C.

De volledige lijst van merken die de laagste beoordeling kregen: Adidas, Amazon, C&A, Decathlon, Fruit of the Loom, Gap, G-Star RAW, H&M, Hugo Boss, Inditex (Zara), Levi's, Nike, Primark, Puma, PVH, Tchibo, Under Armour, Uniqlo en Zalando.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

ABN Amro: je spijkerbroek is eigenlijk 33 euro te goedkoop

ABN: kleren te goedkoop

Door de inhuur van goedkope arbeid worden de prijzen van producten flink gedrukt. Vorige maand bleek uit onderzoek van ABN Amro dat spijkerbroeken eigenlijk 33 euro duurder zouden moeten zijn.

De broeken zijn volgens de bank te goedkoop omdat de mensen in de kledingateliers vaak onder erbarmelijke omstandigheden en tegen een te laag loon hun werk moeten doen.

Wist je dat wij ook een app hebben?
Daarmee heb je al het nieuws binnen handbereik. Download 'm hier.

Playstore Appstore

`